Forskjell mellom Conta faktura og e-conomic sn faktura-del?

Britta

stoffdronning
Hei,

jeg lager regnskap i e-conomic.

Skal også tilby faktura fra midten av februar og lurer litt om jeg skal bruke e-conomic sin fakturadel eller om jeg begynner igjen med noe nytt og tar det i Conta.

Det er jo noen her inne som har dette som kombinasjon og ville gjerne høre hvorfor dere bruker Conta istedenfor e-conomic sin fakturadel.

(Btw. jeg har flere hundre varer som må importeres derfor er jeg også interessert i erfaringer hva som er enklere å bruke).

Takk og hilsen,

Britta

PS. Selv om jeg ikke kan bidra allerverden er jeg kjempeglad i Webforumet. Dere har hjulpet meg veldig det første året ^thumbsup^

Smbinfo

Medlem
Jeg har ingen erfaring med e-comonomic eller conta. Men et fakturaprogram fra samme leverandør, i samme system, vil dog være direkte integrert med regnskapet. Dette vil spare deg tid/penger(importer av fakturaer til regnskapssystemet må ta hensyn til nye kunder, kidnr format, momskoder/satser med mer).

Jeg ser at nettbutikken er laget i Zen-cart. Begynner den å gå veldig bra og få høyt volum bør du sterkt vurdere å bytte en enda mer proff nettbutikkløsning som også kan integreres tettere mot økonomisystemet ditt, og da gjerne mot et regnskapsprogram.

Du vil da i stor grad slippe alt som heter regnskapsføring av fakturaer og innbetalinger. Inngående fakturaer/varemottak vil da også kunne oppdatere varelager på nettbutikk osv. Nye varer kan lastes direkte opp med rett pris, bilde, ingress m.m. Det finnes også muligheter for å laste dette opp til eks finn.no også.

Så går du opp i et stort volum, bytt gjerne til Magento(TrollWeb), Digitroll, Keytech, Mosoft Web eller andre med tette integrasjoner opp mot et økonomisystem. Det vil spare deg masse tid, både på nettbutikkadministrasjon og det som går rundt behandling av ordrer og bokføring.

Inntil den tid er nok dagens løsning veldig bra, og du vil med fordel kunne velge fakturaprogrammet fra regnskapsprogramleverandøren din.

hansson

Langveisfarende
Jeg vil selvfølgelig snakke varmt for Conta Faktura, fordi det er mer brukervennlig enn e-conomic sin fakturamodul (og ikke koster penger). Men siden du likevel bruker e-conomic på regnskapsdelen bør du heller bruke e-conomic også til fakturering, fordi du da, som SMBinfo påpeker, slipper å laste opp fakturaene og føre debet/kredit manuelt på hver av dem. Du rasjonaliserer driften din ved å gjøre både bokføring og fakturering ved hjelp av 1 operasjon.

Britta

stoffdronning
Da er jeg ferdig med e-conomics og overlater ALT i regnskap til regnskapsføreren.
Med 80% ansatt OG nettbutikken OG andre ting har jeg rett og slett ikke tid til overs til å føre regnskapet selv.
Spesielt siden nettbutikken tar seg opp nå.

OG jeg har da gått over til Conta-Faktura.

Har aldri vært inne der før men:
Jeg brukte 45 min. for å melde meg på, logge meg inn, tilpasse personlige instillinger (Logo, moms, konto, startnr. til 1. faktura osv.), legge inn første kunde og 5 varer pluss skrive ut den første fakturaen.

Er kjempeglad nå og synes Conta-faktura er utmerket enkelt i bruk og lett å forstå :-D

ANBEFALES *thumbsup**like*

:D Britta

allegretto

Medlem
Kan også anbefale Conta Faktura. Det er rett og slett veldig enkelt å fakturere.. og alt virker veldig profesjonellt.
Presenterte programmet for min regnskapsgiver i dag.. og de ville anbefale det videre til flere av sine kunder som trengte et enkelt men funksjonellt faktureringsprogram.

Britta

stoffdronning
Takk skal du ha ;-)
Har også allerede fortalt en gründer-venninne om Conta - ho planer å bytte fra Mamut Tax eller hva det heter til Conta :-D

peterandrej

pensjonert moderator
Bestemte meg for å bruke noe annet enn mitt selvmekkede fakturasystem da jeg byttet til AS, og så på en hel haug alternativer. Visma, economic, osv osv. Conta er gratis, men det var faktisk ikke en faktor i det hele tatt siden fakturasystemer er dritbillige uansett.

Nei, Conta vant faktisk på brukervennlighet. Visma var til sammenligning et mareritt å bruke. Med Conta slipper man å lære seg hele bokføringsloven for å fakturere liksom. Opprett kunde, send faktura. Enkelt og greit, akkurat som jeg vil ha det.

MobyDick

New Member
Conta faktura var superbra, prøvde det for første gang nå. Pleier man å bare skrive ut fakturaen direkte? eller bare lagre elektronisk?

hansson

Langveisfarende
Bra du likte systemet! Du kan skrive den ut og putte den i regnskapspermen din, eller du kan lagre den elektronisk med god backup. Begge deler er godkjent, så lenge fakturaene oppbevares sammen med resten av regnskapsbilagene dine. Vi lagrer også alt i 10 år (i praksis mer enn dette), men pga. statens krav om at alt som har med regnskap å gjøre skal lagres på ett og samme sted, bør du ha kopier hos deg lokalt.

Sist redigert:

MobyDick

New Member
ja må si jeg var imponert over det, spesielt at det er gratis i tillegg. står du/dere bak noe på regnskapsfronten også?

Topp