Forsikring

allegretto

Medlem
Hei,
det ringte en luring fra et forsikringselskap og spurte om jeg hadde forsikring på firmaet mitt. Han kom også innom temaet pensjonsforsikring. Han mente jeg burde tegne forsikring.. vel.. han klart uansett å overtale meg til et møte i neste uke hvor vi skulle diskutere videre.

Har noen av dere forsikring? Og trenger jeg egentlig forsikring? Jeg har kun et simpelt hjemmekontor og en enkel PC + bærbar PC..

TorsteinO

Art Director & grunder
Noe forsikring er veldig greit å ha, også for jobben. Det var noen som brøt seg inn på kontoret vårt like etter at vi hadde flytta inn, selv hadde jeg griseflaks og hadde bare flytta inn litt småtteri, men det var flere som mista en del større ting. Det er jo også en felles kontorforsikring, men det er begrensa hvor store enkeltting den dekker, så jeg vet ikke om det var alle som fikk dekka tingene sine (husker det var bl.a. en imac som forsvant). Og hva hvis du f.ex. blir syk eller skader deg såpass at du ikke kan jobbe på ... et par mnd? lengre?

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har næringslivsforsikring. Koster noen hundrelapper i året. Dekker skader, tyveri, osv. av løsøre (man kan sammenligne det med en innboforsikring) oppad til 100.000 kr (har jo bare noen datamaskiner og noen møbler på kontoret).

Den dekker også skader jeg påfører kunder, begrenset oppad til 1.000.000 kr. Veldig OK å ha, selv om jeg aldri kan tenke meg at jeg klarer å påføre kunder så store skader noen gang (kryss fingrene).

Forsikringen dekker også bortfall av inntekter dersom kontoret f.eks brenner ned.

Dag Frogner

Supermedlem
peterandre: Dekker forsikringen også bortfall av inntekter som følge av sykdom?

Svigerfaren min var tidligere selvstendig næringsdrivende (ENK), men kunne ikke ta seg råd til å forsikre seg mot inntektstap som følge av sykdom fordi denne koster 2-3000,- pr måned om jeg ikke husker feil. Det var i hvertfall en betydelig sum, men da var man forsikret fra dag én dersom man ble syk. Det var vel også en annen forsikring som var rimeligere, men da dekket det kun fra dag 16.

peterandrej

pensjonert moderator
peterandre: Dekker forsikringen også bortfall av inntekter som følge av sykdom?

Svigerfaren min var tidligere selvstendig næringsdrivende (ENK), men kunne ikke ta seg råd til å forsikre seg mot inntektstap som følge av sykdom fordi denne koster 2-3000,- pr måned om jeg ikke husker feil. Det var i hvertfall en betydelig sum, men da var man forsikret fra dag én dersom man ble syk. Det var vel også en annen forsikring som var rimeligere, men da dekket det kun fra dag 16.

Nei, sykdom har egne forsikringer. Både private og offentlige (NAV) ordninger. NAVs ordning har 3 ulike muligheter (sykepenger fra dag 1 og dag 16) med ulike priser. Den billigste (66% av lønn fra dag 16) koster rundt 2% av omsetningen, så vidt jeg husker.

Bortfall av inntekt for min forsikring handler om at hvis kontoret brenner ned, så vil det ta litt tid før jeg har fått inn nye maskiner og fått nytt kontor, og DENNE tiden får man da erstattet.

allegretto

Medlem
Hva med ansvarsforsikring? Er det noe man bør ha? Jeg driver et NUF.. kun meg selv som ansatt. Har hjemmekontor.

allegretto

Medlem
Tryg-Vesta ringte meg som sagt for et par uker siden for å selge meg forsikring. Denne uken har jeg vært i møte og blitt anbefalt følgende:
- Yrkesskade
- Fritidsulykke
- Næringslivsforsikring
- Ansvarsforsikring

Totalt kom det på i overkant av 4.000,-

Jeg er jo kun en stakkar som driver med websideutvikling :).. fra kontor i egen bolig.. så mitt spørsmål er, trenger jeg egentlig noen av disse forsikringene? Har dere firma-forsikring?
Jeg vurdere å takk nei til samtlige, evt. å kun gå for næringslivsforsikring.
Privat har jeg innboforsikring gjennom Gjensidige (som også dekker 50.000 av innbo for næringsaktivitet).

Sist redigert:
Tryg-Vesta ringte meg som sagt for et par uker siden for å selge meg forsikring. Denne uken har jeg vært i møte og blitt anbefalt følgende:
- Yrkesskade
- Fritidsulykke
- Næringslivsforsikring
- Ansvarsforsikring

Totalt kom det på i overkant av 4.000,-

Jeg er jo kun en stakkar som driver med websideutvikling :).. fra kontor i egen bolig.. så mitt spørsmål er, trenger jeg egentlig noen av disse forsikringene? Har dere firma-forsikring?
Jeg vurdere å takk nei til samtlige, evt. å kun gå for næringslivsforsikring.
Privat har jeg innboforsikring gjennom Gjensidige (som også dekker 50.000 av innbo for næringsaktivitet).

Tror du kan droppe yrkesskade hvertfall.. Eneste yrkesskaden man kan regne med å få i din bransje er vel musearm og kontor-nakke, og det er omtrent like enkelt å få dekning for som kvikksølvforgiftning hos tannlegeassistenter..

Fritidsulykke er kjekt å ha, men sjekk dekningsomfanget og evt unntak. Og sjekk om du har ulykkesforsikring privat så du ikke er dobbeltforsikret.

Næringslivsforsikring er også kjekt, er omtrent som en villa/kombinert forsikring så sjekk om du har dette privat. Hvis du jobber fra heimen via et ENK blir du igrunn dobbeltforsikret på en del områder hvis du har begge. Vurder også å utvide denne til å dekke avbrudd. Og sjekk hva slags utstyr som er inkludert. (tap av data, og dekning av laptop for eksempel er tilleggsdekninger)

Ansvar.. Tja.. Dette ligger inne i næringslivsforsikringen, men der er det kun fysiske skader som dekkes. Hvis det er alminnelig ansvar de mener er det vel begrenset hvor mye skade (dokumentert økonomisk tap og/eller fysisk skade på person eller ting) du med et webdesign-firma kan klare å påføre kundene dine..

Yrkesskadeforsikring er jo enkelt og greit: Dersom du har ansatte, er det lovpålagt at du gir dem yrkesskadeforsikring. Har du ikke ansatte, har du heller ikke behov for yrkesskadeforsikring. Har du AS eller NUF er du sannsynligvis ansatt selv, og derfor er det lovpålagt at du selv har yrkesskadeforsikring.

Jeg har en eller annen forsikring i mitt foretak, tror den heter småbedriftforsikring (i tillegg til yrkesskadeforsikring, den holder jeg utenom fordi den som sagt er lovpålagt), og jeg vurderer å si opp forsikringsavtalen på denne nå fordi jeg har en fulltidsjobb som jeg føler at gir meg all tryggheten jeg trenger. Skal foretaket være alfa og omega i livet ditt, vil jeg derimot mene at en god forsikring er et must.

EDIT: Så ikke at du hadde et tidligere innlegg hvor du nevnte at du hadde NUF. Vel, da er jo saken grei - da pålegger loven deg at du skaffer yrkesskadeforsikring.

Topp