Forpliktelser man har ved et AS som man ikke har med ENK?

Steve Cash

Medlem
Årsregnskap og årsberetning skal utarbeides etter regnskapsloven og sendes Brønnøysund.
Generalforsamling skal avholdes.
Selskapet skal ha styre.
Styremøte minst hvert kvartal med gjennomgang av regnskap.
Det er det jeg kommer på i farten.

Britta

stoffdronning
Generalforsamling skal avholdes.
Styremøte minst hvert kvartal med gjennomgang av regnskap.

Generalforsamling: min regnskapsfører informerer meg per mail over årsregnskapet og jeg får i samme mail et protokoll til generalforsamlingen med det som hører inn. Jeg signerer og sender tilbake.
Så lenge det bare er deg er det ikke verre enn det.

Jeg har gjennomgang av regnskap hvert kvartal, men ikke styremøte. Som jeg vet er bare generalforsamlingen pliktig, ikke styremøte?
-------------------------------
Hvis du har mer enn en 100% stilling i tillegg til ansatte med eierinteresse, så er du OTP-pliktig.

BRitta

Steve Cash

Medlem
Det står i aksjeloven at daglig leder minst hver fjerde måned skal orientere styret om selskapets virksomhet, stilling og resultat, enten skriftlig eller i møte. Men så trenger en ikke å ha daglig leder, og en trenger heller ikke fysisk møte. Men en bør nok selv om en har enestyre signere på at en har gjennomgått kvartalsregnskap. Og så vet vi alle at det syndes mot dette i knøtteselskaper. Og så lenge alt går bra er det vel ingen som oppdager det, men den dagen det ikke gjør det må en regne med at manglende oppfølging kan bli brukt mot en.

Britta

stoffdronning
Det står i aksjeloven at daglig leder minst hver fjerde måned skal orientere styret om selskapets virksomhet, stilling og resultat, enten skriftlig eller i møte. Men så trenger en ikke å ha daglig leder, og en trenger heller ikke fysisk møte. Men en bør nok selv om en har enestyre signere på at en har gjennomgått kvartalsregnskap. Og så vet vi alle at det syndes mot dette i knøtteselskaper. Og så lenge alt går bra er det vel ingen som oppdager det, men den dagen det ikke gjør det må en regne med at manglende oppfølging kan bli brukt mot en.

Sorry at jeg blir plagsomt her, men kan du være så snill og henvise til riktig paragraf her?
Jeg har nå skummet flere ganger gjennom Lov om aksjeselskaper, men kan ikke finne noe utover generalforsamlingen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44

Britta

stoffdronning
§ 6-15. Daglig leders plikter overfor styret

(1) Daglig leder skal minst hver fjerde måned, i møte eller skriftlig, gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og resultatutvikling.

Takk, vet ikke hvordan jeg klarte å lese over den, tss.
Da er det jo nok at jeg leser gjennom kvartalsberetningen og anmerkninger når den kommer fra regnskapsføreren :)

Steve Cash

Medlem
Om du er den eneste i hele firmaet så skal du nok likevel egentlig holde et kort styremøte med deg selv det du signerer på at du har behandlet regnskapet, selv om ingen andre skal se dette møtereferatet, i alle fall ikke i første omgang. Det er spesielt viktig å kunne dokumentere at en har gjort det formelt riktig hvis det skjer noe uforutsett senere, f.eks. at en går i underskudd slik at en taper store deler av egenkapitalen.

Topp