Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forbrukerrådet og NRK jakter Dropshipping

holte

Medlem
Det er visst mange useriøse aktører på dropshipping, men jeg synes det er litt galt å nermest peke ut all dropshipping som useriøst.

Forbrukerrådet sier til NRK: “Det er gjerne mindre seriøse aktører med svak økonomi som benytter seg av droppshipping"

Nettbutikken “Moderne liv” er bombet på Trustpilot de siste dagene som følge av to NRK artikler.

Problemet synes også å være at mange bestiller billig dritt på Alibaba og AliExpress og selger det dyrt. Eks en billig kopi av en fønebørste som koster 204 kroner på Alibaba og selges for opptil 2499,- og da er den attpåtil satt ned fra 3999.-… Samtidig selges det samme produktet av andre nettbutikker for noen hundrelapper.

Personlig tror jeg droppshipping kan ha noe for seg, men jeg ville I de fleste tilfeller ha bestillt en prøve først så jeg fikk testet produktet. Men skulle jeg prøvd meg på nettbutikk ville jeg nok satset på et lite varelager.

Dropshipping ser litt skummelt ut i dag, og spesielt når Forbrukerrådet og NRK advarer mot det. - Slik unngår du droppshipping

Det er synd at useriøse aktører ødelegger for noe som kan være bra om informasjonen er rett.
 
Sist redigert:

Hakasu

Medlem
Jeg er i den båten som mener at nettbutikker som utelukkende drive med dropshipping fra åpne kanaler som Alibaba, Dealextreme eller lignende er utelukkende useriøse. Her går det i 99 % av tilfellene i drittprodukter som selges til langt over faktisk verdi. Nettbutikken uten varelager trenger ikke å ta noen risiko, men legger denne heller over på kunden. Jeg tror nok heller greia er at det er veldig få dropshippere som driver "seriøst", men heller at normen er å drive litt jallabutikk. Det er veldig mange YouTubere og lignende som promoterer dette som en slags "get rich quick"-greie som alle kan få til, og da får man raskt mange useriøse aktører på markedet.

I mange av disse butikkene er det også svært vanskelig å finne informasjon om at det faktisk kan ta 2 - 6 uker før man får produktet man betaler for, og man må kanskje grave dypt i vilkårene for å finne ut av det.

Jeg vil også tippe at mange av nettbutikkene som driver utelukkende med dropshipping har mangel på rutiner for å kunne håndheve kundens rettigheter på varer de har solgt. Ut ifra NRK-artikkelen virker det i alle fall som det er et stort problem.

Skal man drive seriøst bør man ha et varelager. Da kan man vite at kunden får produktet når de legger inn bestilling, man har bedre kontroll på hva man faktisk selger, og man kan levere innenfor en forventet tid.

Å drive dropshipping er en OK sidehustle for mange eller en fin måte å teste et marked på før man investerer tid og penger, men om man tenker å faktisk starte et brand eller en ordentlig nettbutikk bør man gjøre det skikkelig, og gå inn for å gi kunder en god opplevelse fra første stund.
 
Topp