Firmabeskrivelse - Kan ett firma drive med hva som helst?

spikre

peterhamre.no
Jeg lurer på om det er begrensninger på hva et firma kan drive med? Tenker i første rekke på ENK, men også for AS;

- Kan jeg drive et selskap der jeg i hovedsak driver en nettbutikk innen en bransje, også drive en nettbutikk innen en helt annen bransje? Er det i tillegg til dette mulig å tilby konsulettjenester innen en tredje bransje - og har en ørliten virksomhet med utleie av båt?

Okei, jeg drar den litt langt nå. Det er jeg lurer på er hvorvidt man kan drive med forskjellige ting i et selskap, eller om man må opprette flere selskaper?

hansson

Langveisfarende
Du kan drive med det du vil. Beskrivelsen er mest for at Statistisk sentralbyrå skal ha litt oversikt over hva det norske folk jobber med. Men du må ha en næringskode, så det må vel bli den koden som ligger tettest opp til det du driver mest med, altså netthandel. Den koden får du automatisk av noen i Brønnøysund når du skriver inn en beskrivelse som "Netthandel, kjøp, salg og utvikling av nettsteder, samt utleie av båt, eiendom m.v."

hansson

Langveisfarende
Ja. Jeg har solgt bøker, annonseplasser, illustrasjoner, journalistikk, foto, webdesign osv. fra samme firma. Tenk Telenor eller Hydro eller Schibsted. De driver jaggu med mye rart. Noe skilles ut i egne AS, men mye gjøres direkte av morselskapet også.

antillum

Medlem
Er det sånn at jeg bare kan bestille inn ett lager fra en produsent i feks. USA, for å så selge disse produktene til den norske befolkningen? eller trenger jeg papirer,avtaler, osv?
Har hørt at det er så å si "Plug-n-Play", men også at man må ha en avtale med produsent for å selge dette?

spikre

peterhamre.no
Er det sånn at jeg bare kan bestille inn ett lager fra en produsent i feks. USA, for å så selge disse produktene til den norske befolkningen? eller trenger jeg papirer,avtaler, osv?
Har hørt at det er så å si "Plug-n-Play", men også at man må ha en avtale med produsent for å selge dette?

Man kan selge alt (foruten alkohol, tobakk osv) uten noen godkjenning fra hverken stat eller andre bedrifter.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ikke heeeeelt sant, eller så er 'osv'-biten ihvertfall nokså lang ;)... Mer info finner du her: Forbud og restriksjoner ved innførsel - Tollvesenet
Usikker om det er nevnt der, men du kan såklart også glemme ulovlige kopier av ting og tang. Utover det kan det være at det er ulovlig å eksportere fra landet du kjøper fra (antikke gjenstand, høyteknologisk utstyr f.eks.).

Ellers kan det være at en importør har enerett for Europa (men da snakker vi varemerker), og da kan du ikke parallel-importere uten videre. Men du kan alltid importere fra et annet land i EØS-området.

Topp