Erfaringsmessig er det sinnsykt mye mer byråkrati for firmaeiere de fleste andre steder i verden enn i Norge. Reglene er vanskeligere å forstå, det er hundrevis av forskjellige skatteregimer og firmatyper. (Jeg er full av fordommer her, jeg kjenner ikke Mexico men bare noen av de andre landene i Sør-Amerika.) Det enkleste kan kanskje være å bare fortsette med norsk ENK hvis du jobber for nordmenn. Eier du en leilighet i Norge får du ikke flytte skattemessig fra landet uansett, så det spiller liten rolle om du mottar kronene dine i pesos eller NOK. Regnskapsføring er sannsynligvis et helvete i Mexico som andre steder i denne verdensdelen, og det er ikke sikkert det er rimeligere enn i Norge, tvert imot. Lite og ingenting kan sannsynligvis fikses på nett. Svar på e-post fra "skatteetaten" tror jeg du kan se langt etter, her gjelder det å møte opp tidlig på servicio de administración tributaria og stå i kø, og deretter bli sendt i en lang runddans fra kontor til kontor for å få svar, få riktige dokumenter, osv. Er det verdt det? Et søk på Google viser at selskapsskatten i Mexico er på 30%. Det er to over Norge!
Hva koster det å etablere et upersonlig firma (LTDA, S.A. e.l.) i forhold til unipersonal? Kan kanskje være enklere å skatteplanlegge i forhold til Norge.
Har du gode rådgivere i Mexico? Har du det ikke bør du være betong i spansktalende administrasjon, hvis ikke ville jeg ventet til du ser om du blir værende permanent eller ikke. Utflytting kan du jo melde uansett om du driver firma i Norge eller ikke, så lenge du ikke har eiendom i Norge. Det er ellers tre års karantenetid der man forsetter å skatte til Norge selv om du også skatter til Mexico, her kan det bli mye mas og potensielle konflikter med dine penger som brikker i sjakkspillet. Jeg kjenner ikke til skatteavtalen med Mexico, men regner med at treårsregelen slår inn her også.
Kanskje Panama er et bedre sted hvis du først skal gjennom denne mølla. Du trenger sannsynligvis ikke å bosette deg der for å starte et firma der, og det er null skatt på omsetning som stammer fra utlandet. Her er det utallige amerikanske firmaer som tilbyr seg å hjelpe (= god service, enkelt å forstå, ok priser), og det er trolig bra banker i landet. Du kan altså trolig fint bo i Mexico med et firma i Panama. Eller Uruguay.