Firma i utlandet

legg1

New Member
Hei,

Har noen her greie på hvordan det ligger ann med salg av elektronisk vare fra utlandet?
Jeg flytter til Mexico om et par mnd, og tenker å opprette mitt firma der, og fortsette utvikling av webapplikasjoner til en kunde i Norge.

er det mye styr med dette?

Momsen der er på 19% mot 24%? her til lands, og da slipper jeg norsk konto som mellomledd.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Moms er her 25% men jeg legger ikke på mva når jeg fakturerer utenlandske kunder. Som Norsk forretningsdrivende blir jeg heller ikke pålagt Meksikansk mva (men har jeg et eget skjema som må fylles ut, ved kjøp av tjenester ifra utlandet). Spørsmålet er egentlig om du selger tjenester eller varer, men hvordan man skal behandle ting deretter er vel *egentlig* ikke ditt problem, men kundens. Men sålenge du ikke fakturerer til private har det jo fint lite/ikke noe å si (hvis kunden din er registrert i mva-registeret da).
Tror nå jeg ihvertfall.

Sist redigert:

legg1

New Member
Ja, kunden er mva-regga.
Det er et konsulentfirma (enkeltmanns) jeg tar oppdrag via.

Så han betaler ikke moms, men jeg betaler til lokale myndigheter istedet da?

legg1

New Member
speaking of which.
Noen som har erfaring med en bra løsning for å fakturere fra utlandet?

Kjøre på IBAN/Konto, eller er det bedre å bruke noe ala PayPal? (Paypal tar forsåvidt 10%, så det er utelukket).

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tror jeg betaler 30-35 kroner for en IBAN overføring innen EU og 100 utenfor.
Din kunde skal ikke betale mva, og du fakturerer derfor uten mva. Det er ihvertfall slik det er hvis du hadde vært her og kunden i Mexico. Jeg vet ikke om det er forskjellig hvis det omvendt, da er det meksikanske regler som bestemmer.

hansson

Langveisfarende
Erfaringsmessig er det sinnsykt mye mer byråkrati for firmaeiere de fleste andre steder i verden enn i Norge. Reglene er vanskeligere å forstå, det er hundrevis av forskjellige skatteregimer og firmatyper. (Jeg er full av fordommer her, jeg kjenner ikke Mexico men bare noen av de andre landene i Sør-Amerika.) Det enkleste kan kanskje være å bare fortsette med norsk ENK hvis du jobber for nordmenn. Eier du en leilighet i Norge får du ikke flytte skattemessig fra landet uansett, så det spiller liten rolle om du mottar kronene dine i pesos eller NOK. Regnskapsføring er sannsynligvis et helvete i Mexico som andre steder i denne verdensdelen, og det er ikke sikkert det er rimeligere enn i Norge, tvert imot. Lite og ingenting kan sannsynligvis fikses på nett. Svar på e-post fra "skatteetaten" tror jeg du kan se langt etter, her gjelder det å møte opp tidlig på servicio de administración tributaria og stå i kø, og deretter bli sendt i en lang runddans fra kontor til kontor for å få svar, få riktige dokumenter, osv. Er det verdt det? Et søk på Google viser at selskapsskatten i Mexico er på 30%. Det er to over Norge!

Hva koster det å etablere et upersonlig firma (LTDA, S.A. e.l.) i forhold til unipersonal? Kan kanskje være enklere å skatteplanlegge i forhold til Norge.

Har du gode rådgivere i Mexico? Har du det ikke bør du være betong i spansktalende administrasjon, hvis ikke ville jeg ventet til du ser om du blir værende permanent eller ikke. Utflytting kan du jo melde uansett om du driver firma i Norge eller ikke, så lenge du ikke har eiendom i Norge. Det er ellers tre års karantenetid der man forsetter å skatte til Norge selv om du også skatter til Mexico, her kan det bli mye mas og potensielle konflikter med dine penger som brikker i sjakkspillet. Jeg kjenner ikke til skatteavtalen med Mexico, men regner med at treårsregelen slår inn her også.

Kanskje Panama er et bedre sted hvis du først skal gjennom denne mølla. Du trenger sannsynligvis ikke å bosette deg der for å starte et firma der, og det er null skatt på omsetning som stammer fra utlandet. Her er det utallige amerikanske firmaer som tilbyr seg å hjelpe (= god service, enkelt å forstå, ok priser), og det er trolig bra banker i landet. Du kan altså trolig fint bo i Mexico med et firma i Panama. Eller Uruguay.

legg1

New Member
Tusen takk for bra utfyllende informasjon.

Jeg er i situasjonen med norsk fetter som har bodd der i 6 år og snakker flytende spansk, + samboer av han, samt venner og familie som også kan hjelpe på den fronten.

Får se hvordan det er der etter litt research når jeg først har landet.

Igjen, takk for all info :)

Smbinfo

Medlem
Du må sjekke med fettern din i Mexico om du må fakturere og betale mva for salget til Norge fra Mexico. Må du det er dette mest sannsynlig en svært lite lukrativ løsning.

Mva i Norge betaler hverken du eller kunden din. Så på alt du kjøper og alt du selger ser du kun på beløpet eks mva. Det er dette som tilslutt går inn/ut av bankkontoen din når alt er rapporert ferdig til skatteetaten.

Forhandler du pris, eller oppgir pris til firmaer i Norge er det vanlig å gjøre dette eks mva. Gitt at du har et firma i Norge. Velger du å opprette et firma i utlandet er det reglene i utlandet som bestemmer hvordan du må gjøre det mtp mvareglene der.

Det er bestemt(tror jeg, isåfall vedtak om dette) at elektroniske produkter skal inndrives norsk mva for av utenlandske selgere. Det er imidlertid først og fremst tenkt på produkter mot private, men vil da også omfatte produkter til firmaer.

Du leverer imidlertid en tjeneste, så da vil du med et evt firma i utlandet ikke ha noe ansvar for å kreve inn norsk mva. Hadde du hatt det, ville du fått disse pengene tilbake fra staten, og gitt samme pris til din norske AS kunde.

Topp