Finnes en norsk variant av nettstedet project4hire.com ? ? ?

allegretto

Medlem
Finnes det lignende nettsteder som de to jeg lister opp under, men som er ment kun for det norske markedet? og har dere noen tanker om det kan være et behov for en norsk variant av et slikt nettsted?
joomlancers.com/
project4hire.com/

Vi har jo mittoppdrag.no, men finnes det et nettsted som kun omhandler web-relaterte oppdrag ? Er det forresten noen her som benytter mittoppdrag.no til å "gi bud på"/selge oppdrag?

Sist redigert:

hohohoo

Medlem
Jeg har benyttet mittoppdrag til å legge ut oppdrag. Fikk ganske brukbar respons, men ikke helt innertier. Kontaktet et par der direkte, som jeg traff på.

allegretto

Medlem
(-: Får vel gjøre det da. Har et oppsett som kan brukes til en tjeneste tilsvarende joomlancers/project4hire (om enn litt enklere variant).

Men .. er det egentlig et behov for en slik helnorsk tjeneste? Ville ikke feks webforumets brukere heller ha benytte en tjeneste som project4hire? og dermed nå ut til "hele verden"?

sta

Medlem
Utfordringen med slike nettsider er at det veldig ofte blir et enormt prispress der leverandørene står i kø for å være lavest mulig på pris og der kjøper veldig ofte velger leverandør utelukkende basert på pris. På kort sikt er dette kanskje bra for kjøper, men på lang sikt tror jeg dette bare er en vond spiral der kvalitet på vike for kvantitet. Det sier seg selv at selv ikke en inder kan levere et "komplett Facebook script for $30".

Min personlige erfaring med freelancer.com, odesk.com, etc. er at som kjøper er det langt mellom levrandørene som faktisk leverer et solidt stykke arbeide, og som leverandør må du hele tiden forholde deg til kunder som bare skal skvise prisen hele tiden.

Skal du lage en norsk tjeneste som skal bli en suksess tror jeg du bør ha en gjennomarbeidet strategi for hvordan du skal holde seriøsiteten og kvaliteten oppe. Hadde en slik side eksistert, der kunden skjønner at kvalitet koster og leverandøren skjønner at man trenger å ta betalt for å overleve på sikt, så tror jeg helt sikkert vi hadde benyttet oss av den, og gjerne betalt for dette også.

allegretto

Medlem
Takk for godt svar. Helt enig i det du skriver sta.

Men vil ikke de "useriøse" på sikt kunne lukes ut ved hjelp av et godt raporteringsverktøy (omtaler, anmeldelser etc.)

hohohoo

Medlem
Utfordringen med slike nettsider er at det veldig ofte blir et enormt prispress der leverandørene står i kø for å være lavest mulig på pris og der kjøper veldig ofte velger leverandør utelukkende basert på pris. På kort sikt er dette kanskje bra for kjøper, men på lang sikt tror jeg dette bare er en vond spiral der kvalitet på vike for kvantitet. Det sier seg selv at selv ikke en inder kan levere et "komplett Facebook script for $30".

Min personlige erfaring med freelancer.com, odesk.com, etc. er at som kjøper er det langt mellom levrandørene som faktisk leverer et solidt stykke arbeide, og som leverandør må du hele tiden forholde deg til kunder som bare skal skvise prisen hele tiden.

Skal du lage en norsk tjeneste som skal bli en suksess tror jeg du bør ha en gjennomarbeidet strategi for hvordan du skal holde seriøsiteten og kvaliteten oppe. Hadde en slik side eksistert, der kunden skjønner at kvalitet koster og leverandøren skjønner at man trenger å ta betalt for å overleve på sikt, så tror jeg helt sikkert vi hadde benyttet oss av den, og gjerne betalt for dette også.

Det er selvfølgelig an fare for at det kun blir laveste pris som gjelder. Nå har jeg aldri sett noen undersøkelse om hva folk vektlegger når de velger velger leverandør fra slike steder. For vår del så var kriteriene: Geografi, tidspunkt og til sist pris.

Når man ikke har noe godt nettverk med utviklere så er slike markedsplasser et bra sted å forespørre.

Jeg tror det er noe "forhåndsdømming og si at kunder der ikke verdsetter kvalitet og er villig til å betale hva det koster. Jeg hadde estimert en pris i budsjettet på 48 000 for det vi ønsket, tilbudet vi fikk var på 42 000 (850 kroner timen) det tok vi.

Som leverandør har man også et ansvar for hvordan slike steder skal utvikle seg, overlater man dem kun til de som presser pris så er det slik tjenesten utvikler seg. Hvis man ikke selv bidrar med å gi tlbud basert på kvalitet, så er det for seint å komme etterpå å si "Hva var det jeg sa"

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Takk for godt svar. Helt enig i det du skriver sta.

Men vil ikke de "useriøse" på sikt kunne lukes ut ved hjelp av et godt raporteringsverktøy (omtaler, anmeldelser etc.)

Trenger ikke være useriøse engang. Det er f.eks. også mange som ikke trenger å leve av dette eller som er out-of-business rett før sommerferien. Mange som er flink og til og med meget dyktig, men som får middag av far og mor, og da er det lett å konkurrere på pris :p.
Desverre er vår bransje nokså utsatt for dette - mer enn visse andre bransjer, men det er lett for meg å skrive kanskje. Folk må jo få en sjanse også.
Men jeg husker godt innlegget som Kenneth skrev om det å konkurrere på pris; det ligger en plass her på forumet.

Min erfaring med indere er at det er mange som surfer på ryktet at indere er bra. Det er (desverre) ikke min erfaring sålangt, på generell basis.

Topp