Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ferie og ferietrekk

MAN

Medlem
Hei,

Jeg jobber i en mellomstor bedrift med god lønnsomhet. Vi har 25 dagers ferie, hvorav jeg tok ut 20 dager i sommer.

Vi får månedslønn 11 måneder, feriepenger og lønn juni og ingen lønn i juli.

Jeg har 2 poster på feriepengene, feriepenger trekkfrie og Avt. FP trekkfrie. Dette summerer seg til 12 %.

Jeg tar nå ut 4 feriedager i desember, og ble da på siste lønning trukket 4/26 av månedslønnen.
Stemmer dette?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er riktig at det skal trekkes 4/26 av feriepengene hvis en har 5 ferieuker, som jeg ser at du har. Årsaken til det merkelige regnestykket at at det er fem arbeidsdager i uka, og feriepengene skal derfor dekke inntektsbortfall for fem dager pr. uke, mens feieloven opererer med seks dager.

Normalt trekkes 4/26 allerede i junilønnen, og at en dermed får vanlig lønn når ferien tas ut, men det er nok ikke noe i veien for å gjøre det som det er gjort her, bare sjekk for sikkerhets skyld at du ikke også ble trukket i sommer.
 

MAN

Medlem
Stevecash kommer nok med et fornuftig svar etterhvert, men han trengte ikke vite "Jeg jobber i en mellomstor bedrift med god lønnsomhet. "

Det var rett og slett for å få fram at det ikke nødvendigvis lå noen skjulte motiver fra eier og ledelelse av bedrift sin side, men eventuell feiltolkning av regler. Hvis jeg derimot jobbet i bedrift med dårlig lønnsomhet ville jeg vært skeptisk til om arbeidsgiver tok noen snarveier.
 

MAN

Medlem
Ja, det er riktig at det skal trekkes 4/26 av feriepengene hvis en har 5 ferieuker, som jeg ser at du har. Årsaken til det merkelige regnestykket at at det er fem arbeidsdager i uka, og feriepengene skal derfor dekke inntektsbortfall for fem dager pr. uke, mens feieloven opererer med seks dager.

Normalt trekkes 4/26 allerede i junilønnen, og at en dermed får vanlig lønn når ferien tas ut, men det er nok ikke noe i veien for å gjøre det som det er gjort her, bare sjekk for sikkerhets skyld at du ikke også ble trukket i sommer.

Så på juni slippen nå, og kan ikke se noe trekk så da kan det nok stemme. Passet dårlig med trekk nå i julegavetiden;)

Takk for svar!
 
Topp