Feilaktig opplysninger om trafikk

zapotek

Medlem
Utrolig mange kommersielle sider i Norge oppgir vannvittige høye besøkstall på sine sider for å tiltrekke seg annonsekunder.

Jeg vet et knippe nettsteder som jeg med hånda på hjertet vet driver med kalkulert løgn , og de ødelegger jo for alle andre som driver med annonsering.

Hvor straffbart er dette egentlig? Vil jo tro at det går inn under "villledende markedsføring".

Hørt om noen som er straffet for dette?
 

zapotek

Medlem
Jeg skal ikke henge ut noen nettsteder her, men det bare så inni hel*&¤#% irriterende når jeg vet at folk lyver. Virker som om noen med viten og vilje bytter ut hits med unike brukere.

Trenger ikke å fortsette denne tråden egentlig, jeg var bare så irritert isted ;)
 

picxx

WF 09
Du vet det er stor forskjell på treff til et nettsted og unike brukere til et nettsted.
Jeg har en bildeside som har rundt 2,4 millioner treff om dagen, likevel er det sjelden mere enn 50,000 unike brukere. Om man er oppmerksom på dette og likevel blir løyet for er jo saken annnerledes, og jeg ville foreslått en advokat før du hadde betalt en evt. regning.
 

Knut

Medlem
Tror man kan få store problemer med å motbevise slike tall. Hvordan skulle man klare det når det ikke finnes noen sikre måter å måle det med?
Mange er gode til å sjonglere med tall og de fleste bruker de høyeste tallene, som oftest hits/treff.
 

zapotek

Medlem
Vel når ei side som så og si ingen i Norge (norsk side på norsk) har hørt om, og i tilegg ser ut som den er laget av en 10 åring presterer å skrive at de har over 400.000 (firehundretusen) unike brukere i måneden. Hvor jeg i tilegg ringer dem for å få begreftet at det virkelig er snakk om unike brukere, og de sverger på det så blir jeg litt irritert. Skulle ikke være så vanskelig å motbevise om det skulle være nødvendig.

Nå har jeg ikke kjøpt noen vare av dem, så det er ikke det. Men som knut sier her så virker det som om en del oppgir hits som unike og det ødelegger jo konkurransegrunnlaget for oss andre når de oppgir dette til kunder som tror på det.
 

Knut

Medlem
Men når slike ting skjer, som du nevnet over, så skjønner de aller fleste at de har med fjortisser å gjøre. Man må jo selvfølgelig være litt oppegående selv også å se på produktet før man inngår noen avtaler. Man kjøper ikke jeans på Fretex for nypris heller.
 

picxx

WF 09
Vel når ei side som så og si ingen i Norge (norsk side på norsk) har hørt om, og i tilegg ser ut som den er laget av en 10 åring presterer å skrive at de har over 400.000 (firehundretusen) unike brukere i måneden. Hvor jeg i tilegg ringer dem for å få begreftet at det virkelig er snakk om unike brukere, og de sverger på det så blir jeg litt irritert.

thehun har 1,8 mill. unike / dag, og jeg er ganske sikker på at selv bestemor hadde greid å sette opp en slik side hva gjelder design.
Om du er usikker på det som blir påstått, be om dokumentasjon, for om noen sier de har 400K brukere / mnd. må de jo hente tallene fra en eller annen plassen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo ikke noe større problem å få sånt bekreftet egentlig, de kan f.ex.

1: Bruke google adsense, og sette opp at din mailadresse skal få tilsendt rapporter
2: Bruke ratix.no's tjeneste
3: Bruke TNS Gallups tjeneste

Alle disse krever jo imidlertid at DE selv ønsker å dokumentere tallene sine, og alle litt seriøse annonsører krever vel også dette. Jeg hadde ihvertfall aldri giddet å annonsere på noe sted som ikke kunne dokumentere hvor mye annonsene mine ble vist.
 
Topp