Fakturering på papir?

SveinungDT

New Member
Hei igjen. Har nå sendt min første faktura i mitt ENK. Brukte da det gratis fakturaprogrammet, Conta Faktura. Dette er et nettbasert fakturaprogram der det ikke er mulig å sende fakturaer som papir. ( Som jeg har forstått..har dessuten ikke printer tilgjengelig for øyeblikket) Snakket med sjefen i går der jeg spilte, og han har verken mail eller særlig datakunnskaper. Lurer på om jeg kan bruke en vanlig regning fra regningsblokk jeg har liggende som faktura, og hvordan det blir med nummerering osv.? Siden min første faktura i CF var nummerert som "1", og disse regningene i blokka allerede er nummerert med et sekssifret tall. Blir dette rett, og lovlig osv? Takker for alle svar :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Conta har vel også en tjeneste for å sende ut brev for deg. Vet ikke hvor mye dette er koblet med Conta Faktura, men jeg regner med at du kan ta ut en PDF (sjekk f.eks. Cute PDF Writer), og laste den opp til Conta Post (tror jeg det heter).

I bokføringsloven står det - hvis jeg husker rett - noe om at du skal benytte forhåndsnummererte opplegg (som de nok må skrive om i grunnen, men det skjer vel aldri).
Du har lov å endre nummer-rekkefølgen (f.eks. hvis du går over fra et system til et annet). Viktigst er å dokumentere dette, helst på forhånd slik at de slipper å spørre om det - i tilfelle du får kontroll en gang.

Britta

stoffdronning
Selvfølgelig kan du sende ut Conta faktura per papir.

Som det ble sagt, enten betaler du noe inn og får Conta til å sende det.

Eller så velge du 'skriv ut selv' og da kan du skrive ut pdf-en som kommer opp og du kan velge om du vil skrive ut 'hvit' (hvis du har kjøpt gult faktura-giro) eller 'gult' med giro nede som skriveren printer da gult. (jeg valgte det siste, siden jeg har laserprinter og flere kontantfaktura enn 'riktige' fakturaer.

Og ja, det sistnevnte betinger at du har en printer tilgjengelig ;).

Hilsen, Britta

(som kalte sin første faktura 30000, det gjør regnskapsføreren min glad :D).

hansson

Langveisfarende
Trenger ikke å laste opp til Conta Post, dette gjøres automatisk hvis du velger at Conta sender inne fra fakturasystemet. Det går forøvrig fint som Torstein sier å skrive ut på vanlig papir selv. Det er kun brevgiro og betaling over skranke i bank som ikke går med vanlig papir.

Topp