Fakturere utenlandske kunder

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

De av dere som jobber med utenlandske kunder, hvordan går dere fram i forhold til fakturering? Jeg bruker allerede et norsk system for Norske kunder, men kan selvfølgelig ikke bruke dette på Engelske kunder. Og jeg har ikke så veldig lyst til å må sende Engelske fakturaer til Norske kunder ved å ta i bruk et Engelske system.

Noen som har en god løsning? Annet enn å opprette et nytt selskap.

Er i samme situasjon selv. I mitt tilfelle er det kanskje snakk om sju-åtte fakturaer i året. Måten jeg har valgt å løse dette på er at jeg oppretter faktura i fakturaprogrammet på vanlig måte, men jeg printer ikke ut denne og sender den til kunden. I stedet for noterer jeg meg fakturanummeret og bruker dette på en hjemmesnekret fakturamal jeg skriver i Word sammen med alle de andre opplysningene det er obligatorisk å skrive på en faktura. Det fungerer helt fint for meg iallefall.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er noe lignende jeg har gjort. Jeg har rett og slett laget Norsk faktura som aldri ble sendt til kunden, og bare internt notert meg hvilken engelsk faktura den er linket mot. Noe sier meg at dette ikke er 100% riktig men! For meg også har det vært under 10 fakturaer i året, men har fått en del forespørsler i Australia i det siste og jeg vurderer å åpne litt for det Engelske markedet.

Leker også med tanken på å sette opp et selskap i USA, men er ikke sikker på hvor jeg skal starte og hvordan det kan gjøres i praksis. Har ikke tatt meg tid til å gjøre research rundt det enda. Grunnen til at jeg velger USA er ikke fordi jeg vil snyte på skatt eller noe slikt, men fordi jeg har langsiktige planer om å flytte til California. Mitt nye nettsted har hatt god vekst og en ganske stor del av trafikken er fra California. Det er noe jeg ser naturlig, da California for mange er media og foto-hovedstaten i USA.

Så mine alternativer:

1. Finne en ok løsning for å fakturere norske og engelske kunder, uten å må sende engelske fakturaer til norske kunder.

2. Komme meg i gang med prosessen for å opprette selskap i California, USA.

sta

Medlem
1. Finne en ok løsning for å fakturere norske og engelske kunder, uten å må sende engelske fakturaer til norske kunder.

Nå kjenner jeg ikke til Fakturo i det hele tatt, men du er vel neppe den eneste brukeren der som sliter med dette? Tror det er noen som helst mulighet for å få dem til å lage en engelsk fakturamal? Burde jo ikke være noen veldig stor jobb skulle jeg tro.

Å ha alle fakturaer i samme system er absolutt å anbefale og vel også det eneste som er 100% etter reglene. Et annet alternativ, om ikke Fakturo kan tilby en engelsk fakturamal er å bytte system. Det finnes et hav av systemer på markedet som tilbyr både norsk og engelsk faktura. Selv bruker jeg Xledger (dyrt) som tilbyr fakura på flere språk.

2. Komme meg i gang med prosessen for å opprette selskap i California, USA.

Nå kjenner jeg ikke til reglene i California, men jeg har vært med på å stifte selskaper i Colorado, Utah og Arizona. Det er ikke så forferdelig komplisert men det koster litt i advokatbistand.

Det første du bør gjøre er å bestemme deg for selskapsform. Her er vel LLC eller en eller annen for for corporation det mest naturlige. Her er det viktig å gjøre et veloverveid valg da det kan få store skattemessige konsekvenser å velge feil, mye større enn i Norge (her snakker jeg av bitter erfaring). Som en god start anbefaler jeg boka "LLC or Corporation" - Amazon.com: LLC OR CORPORATION? How to Choose the Right Form for Your Business (9781413309058): Anthony Mancuso Attorney: Books - Den gir en veldig god introduksjon til selskapsformene og det å opprette bedrift i USA generelt.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå kjenner jeg ikke til Fakturo i det hele tatt, men du er vel neppe den eneste brukeren der som sliter med dette? Tror det er noen som helst mulighet for å få dem til å lage en engelsk fakturamal? Burde jo ikke være noen veldig stor jobb skulle jeg tro.

Å ha alle fakturaer i samme system er absolutt å anbefale og vel også det eneste som er 100% etter reglene. Et annet alternativ, om ikke Fakturo kan tilby en engelsk fakturamal er å bytte system. Det finnes et hav av systemer på markedet som tilbyr både norsk og engelsk faktura. Selv bruker jeg Xledger (dyrt) som tilbyr fakura på flere språk.

Det er vel bare latskap som har stoppet meg. Nå som universitetet er over for å i år, så vil jeg få noen måneder fri og skal bruke denne tiden til å få litt forretningsmessige ting på plass, blant annet dette. Denne tråden er vel igrunn forarbeidet til dette, så alle tips mottaes med takk.

Jeg er forsåvidt ikke interessert i dyre systemer, da jeg ikke sender så mange fakturaer. Jeg velger kunder basert på kvalitet fremfor kvantitet om dagen, så jeg har satset mer på lange og solide kontrakter, fremfor å bruke tid på å jakte ned nye kunder.

Nå kjenner jeg ikke til reglene i California, men jeg har vært med på å stifte selskaper i Colorado, Utah og Arizona. Det er ikke så forferdelig komplisert men det koster litt i advokatbistand.

Det første du bør gjøre er å bestemme deg for selskapsform. Her er vel LLC eller en eller annen for for corporation det mest naturlige. Her er det viktig å gjøre et veloverveid valg da det kan få store skattemessige konsekvenser å velge feil, mye større enn i Norge (her snakker jeg av bitter erfaring). Som en god start anbefaler jeg boka "LLC or Corporation" - Amazon.com: LLC OR CORPORATION? How to Choose the Right Form for Your Business (9781413309058): Anthony Mancuso Attorney: Books - Den gir en veldig god introduksjon til selskapsformene og det å opprette bedrift i USA generelt.

Snakker denne boken fra en utlendings perspektiv?

Om jeg får et selskap til å hjelpe meg å sette opp foretaket og regnskap, så bør vel det forminske risikoen betraktelig?

Hva slags summer snakker vi om i forbindelse med oppretting av selskap?

sta

Medlem
Snakker denne boken fra en utlendings perspektiv?

Nei det gjør den ikke.

Om jeg får et selskap til å hjelpe meg å sette opp foretaket og regnskap, så bør vel det forminske risikoen betraktelig?

Jeg kjenner lite til slike selskaper som er spesialisert på firmaetablering. Ulempen kan være at de bruker minimalt med tid på å tilpasse selskapet til din situasjon og heller bare vil selge deg en standard pakke. Fordelen er naturligvis at det er rimelig og de tar seg av det meste av jobben.

Hva slags summer snakker vi om i forbindelse med oppretting av selskap?

Det avhenger nok mye av selskapsform og hvilken stat du skal etablere deg i. Jeg kjenner ikke til California, men i statene jeg listet over har vi vel brukt i snitt ca. 3000 USD pr. etablering, på advokathjelp. I tillegg bruker vi vel 1-2000 USD i året på advokatbistand for utfylling og levernig av papirer til IRS. Når det er sagt så kan det helt sikkert gjøres rimeligere hvis du gjør en større del av jobben selv.

Topp