Fakturere med euro (conta)

A

aabbcc

Guest
Nå og da selger jeg noe til utlandet og da hadde det vært praktisk å fakturert i en annen valuta enn norske kroner.

Er det noen lover eller regler som hindrer meg i å fakturere i euro (eller annen valuta)?
Og er det noen som vet om det er mulig i conta faktura, jeg kunne ikke se hvordan jeg kan endre det selv?

A

aabbcc

Guest
Takk spikre - hvorfor google selv når jeg kan få deg til å gjøre det for meg :)

Det ser ikke ut til at det går å endre valuta i systemet til conta, så da ga jeg f og fakturerte i kroner.

abc

hansson

Langveisfarende
Min innstilling til dette er som alltid at nordmenn ikke må være så servile overfor utenlandske kunder. Hvorfor skal et norsk firma bruke energi på å fakturere og regnskapsføre andre valutaer når arbeidet foregår i Norge? Er det naturlig at et tysk firma fakturerer i thailandske bath? Eller har du hørt om et amerikansk selskap, bortsett fra Google og få andre internasjonale giganter, som fakturerer oss nordmenn i NOK? For de aller fleste firmaer og situasjoner er det NOK som gjelder. Sammen med en god avtale mellom kjøper og selger om hvem som skal ta valutarisikoen, hvem som skal betale bankgebyrer, hva som evt. skal være låst kurs, og hva prisen tilsvarer i den utenlandske valutaen. Jeg greier fint å kjøpe i USD, så da greier amerikanere fint å kjøpe i NOK.

Men det er ingen regler som hindrer deg i å fakturere i andre valutaer, så lenge du bokfører det korrekt, aabbcc. MVA må alltid oppgis i NOK.

A

aabbcc

Guest
Det er et par store internasjonale valutaer som de aller aller fleste er komfortable med. Mange, meg inkludert, vil heller avtale priser i dollar eller euro enn å bruke små ukjente valutaer. I forbindelse med en tidligere jobb har jeg vært med å forhandle priser med indiske og brasilianske agenter og da var alle priser ol. i dollar - selv om det ikke er nasjonal valuta i hverken Norge, India eller Brasil. Hvis disse agentene hadde krevd å bruke rupees eller real, så kunne det fort endt opp som et hinder for en god avtale selv om dette er relativt store og trygge valutaer i forhold til mye annet.

Det er litt som å snakke engelsk i utlandet.

Men det var ikke ment som noen kritikk mot conta faktura - det er et tvers gjennom fantastisk produkt!

aabbcc

hansson

Langveisfarende
Forsåvidt helt enig med deg, det er praktisk å forhandle i en kjent størrelse som dollar, men selve fakturaen trenger jo ikke å sendes i dollar av den grunn. Det er bare å forhandle prisen til 3000 USD = XXXXX NOK og låse kursen til f.eks. 5,60.

Dermed er det win win: Du sender faktura i NOK, og kunden forstår hvilken pris det er snakk om fordi dere har avtalt en vekslingskurs og en sum i USD.

Det er du som bruker tid på jobben, og du bør også kunne kreve sikkerhet for at du ikke går på en smell fordi dollaren plutselig raser. Kunden bør ta risikoen med å bruke en leverandør i et annet land, hvis ikke bør de bruke noen i hjemlandet sitt. Ikke alltid det er så lett i praksis, da kunder ofte har mye makt, men jeg oppfordrer alle små konsulenter til å være litt tøffere i forhandlinger og prøve å sette vilkårene.

Topp