Føring av private eiendeler i Selvangivelsen

Hei alle,

som sikkert mange andre så har jeg noen penger i kontanter i en bankboks. Dette er valuta i NOK, USD, JPY, CHF og Euro samt 22karat gullmynter. Beløpet er ikke stort, og dette er egentlig bare en reserve om ting går til helvette (har tidligere nevnt min ubegrunnede frykt for dommedag). Innser at jeg ikke tjener renter på dette beløpet, og at Skattemyndighetene kan bli forbanna.

Hva gjør jeg egentlig med disse eiendelene? Må de føres opp i Selvangivelsen? Ervervet disse i 2013 så jeg tenker mest for hvordan jeg skal føre dette senere i livet.

Om alt går til helvette så skal jeg spise myntene mine.

...

hansson

Langveisfarende
Dette er jo formue, og man skatter ikke av formuen før det blir cirka 800 000 (?). Du bør oppgi verdien i selvangivelsen, det forandrer ikke noe på ligningen med mindre beløpet er høyere enn grensa nevnt over. Bør kanskje ikke oppgis hvis det er cash oppgjør for narkotika :D

Forøvrig vil jeg tro bankene stenger dørene først hvis noe går ad undas. Sikkert tryggere å ha tingene i en safe du graver ned under Hallingskarvet.

Jeg vet jo ikke om noen driver Torpedo-foretak her, derfor beskriver jeg beløpet som beskjedent :D Har planer om å ha dem et annet sted snart, men ikke hjemme. Vil ikke komme hjem til en leilighet som er blitt gjennomsøkt av banditter :eek:

TorsteinO

Art Director & grunder
Egentlig ville jeg vel ha satsa på noe helt annet enn cash og gull i tilfelle dommedag. F.ex. ammo i noen fornuftige/vanlige kalibre, røyk, medisiner (antibiotika, smertestillende/febernedsettende...), noe enkelt utstyr til å rense vann, hermetikk og tørrmat, og tja, litt sånt :) Enten ting som kan være DIREKTE nyttige eller folk er mer eller mindre avhengige av.

Egentlig ville jeg vel ha satsa på noe helt annet enn cash og gull i tilfelle dommedag. F.ex. ammo i noen fornuftige/vanlige kalibre, røyk, medisiner (antibiotika, smertestillende/febernedsettende...), noe enkelt utstyr til å rense vann, hermetikk og tørrmat, og tja, litt sånt :) Enten ting som kan være DIREKTE nyttige eller folk er mer eller mindre avhengige av.

Er en doomsday-prepper, har de tingene tilgjengelig bortsett fra ammo :)

Topp