Føre regnskap selv. Noen villige til å ta en titt om det er ritkig?

dimmen

New Member
Hei.

Prøver å lære meg å føre mitt eget regnskap for enkeltpersonsforetaket mitt. Ønsker å føre regnskapet i et regneark, da jeg føler det er mest fleksibelt, samt at jeg har ikke veldig mange bilag som skal føres årlig.

Her er en PDF-link til et lite eksempel fra 2009: http://dl.dropbox.com/u/6498657/Regnskap2009.pdf

Noen som kan si noe om det er satt om nogenlunde "riktig"? Angående sluttføring av årsregnskap er det gjort i forhold til en video-guide jeg fant på nettet.

Smbinfo

Medlem
Hei.

Prøver å lære meg å føre mitt eget regnskap for enkeltpersonsforetaket mitt. Ønsker å føre regnskapet i et regneark, da jeg føler det er mest fleksibelt, samt at jeg har ikke veldig mange bilag som skal føres årlig.

Her er en PDF-link til et lite eksempel fra 2009: http://dl.dropbox.com/u/6498657/Regnskap2009.pdf

Noen som kan si noe om det er satt om nogenlunde "riktig"? Angående sluttføring av årsregnskap er det gjort i forhold til en video-guide jeg fant på nettet.

Ser greit ut, bortsett fra at 1800 på bank står motsatt av de andre. Til balanse så skal bank være debet, samme som føring på bank.

Mannen i gata

New Member
Hei!
Du har ført bilagene riktig, bortsett fra at debetposten på konto 3100 skulle vært i stedet på f.eks. konto 8800 disponering av årsresultat. Og det skal ikke være noen saldo på debetsiden på konto 2050 egenkapital. Du har derimot gjort riktig vedrørende konto 1920 bank.

dimmen

New Member
Hei.

Takk for svar! Beklager at det har tatt lang tid fra min side, men jeg har et par tilleggsspørsmål.

Smbinfo: Skjønner ikke helt det du skriver. Mener du at Bankinnskudd, Til Balanse skulle på debitsiden? Jeg følger denne videoen for å avslutte regnskapet ( Avslutte regnskap | Merkantil fagskole ) og der fører hun alle 1000-kontoer på kreditsiden til Til Balanse.

Mannen i gata: Jeg forstår ikke helt det du skriver. Kunne du eventuelt utdypet det noe mer? I følge videoen jeg linker til over virker det som at det skal føres slik. Og forsto ikke helt det med konto 8800. Hva er denne kontoen til? Hva skal jeg føre der?

• Bør bilagsnummere starte på nytt for hvert år?
  • Skal det som heter Bankinnskudd i Balanse føres over til regnskapet neste år? Er det noe som skal være med over?
  • Hvordan fører jeg at jeg tar ut overskuddet som lønn til meg selv?

Johan

Medlem
Drop debet og kredit

Hei

Foreslår at du dropper T konto og debet/kredit. Hvis du fører i xls lager du en kolonne for hver konto og bruker +/-. Det er mye enklere. Kan godt send en kopi av mitt eget regnskap, men det må bli over påske. Send meg en mail på tirsdag eller onsdag så skal jeg se hva jeg får til.

Topp