Et spørsmål om NUF

Her er enda et par spørsmål om NUF.

1. Kan man fakturere et NUF selskap for konsulentoppdrag som privatperson uten å føre regnskap (privatperson), så lenge privatpersonen oppgir dette som inntekt på selvangivelsen. Da er det jo ikke svart arbeid.

Eks. Faktura til NUF Kr. 25.000 - Privatperson oppgir på selvangivelsen Kr. 25,000 som inntekt.
Kan NUF'et utgiftsføre dette på vanlig måte?

2. Utbytte fra NUF'et - Jeg lurer på om et eventuelt aksjeutbytte må tas ut iforhold til tildelte aksjer - feks. hvis du eier du 35 % av aksjene, må du da ta ut forholdsvis av utbyttet, tilsvarende aksjeandelen?

Takker for svar.

Speca

Medlem
Jeg gir deg ikke noe svar, men etter at AS etter 1.januar fikk nedgradert aksjekapital til 30k, hvorfor vurdere NUF? Skal du ha kunder så vet man med 100% sikkerhet at AS er regnet som langt mer seriøst, og du finner faktisk en god del som ikke vil ha kontakt med NUF'er på verken kjøp eller salg. Selv tilhører jeg den siste kategorien.

paal_erik

Medlem
AS etter 1.januar fikk nedgradert aksjekapital til 30k, hvorfor vurdere NUF? Skal du ha kunder så vet man med 100% sikkerhet at AS er regnet som langt mer seriøst, og du finner faktisk en god del som ikke vil ha kontakt med NUF'er på verken kjøp eller salg. Selv tilhører jeg den siste kategorien.

Jeg vurderer selv å starte et lite firma, og for meg så er det kun NUF som er aktuellt.
De 30k som nå gjelder for AS, vil jeg heller bruke i vareinnkjøp til lager.

Det finnes råtne epler i både AS og NUF. If skadeforsikring er jo NUF, så du mener da at de er useriøse?

Om/hvis jeg starter og noen da ikke vil handle pga at det er et NUF selskap, så neivel. Det er da deres problem. For meg blir det NUF, eller ingen ting!

TorsteinO

Art Director & grunder
paal_erik:

1: Du kan fint bruke av de 30.000 til innkjøp av varer til lager og liknende. Det er ikke noe problem i det hele tatt - du kan fint ha hele egenkapitalen din i form av varer eller liknende, men det vil unektelig være mye mer praktisk å det i cash når du skal starte firmaet, siden du da kan velge å droppe revisor.

Et poeng til her, er at du faktisk ender opp med å slippe billigere unna ved å bruke et normalt AS. Forskjellen på selve registreringen er bare 3000kr, og de fleste firmaene som hjelper deg med å registrere NUF (noe du vil være mer eller mindre avhengig av) krever nesten dette bare for selve registreringen, dermed er du allerede nesten i null. Men så - fra neste år er det ikke lenger noen gebyrer på å opprettholde et AS, mens du derimot fremdeles vil være avhengig av hjelp for å opprettholde et NUF.

2: NUF er ment for nettopp slike tilfeller som If, Skandiabanken og liknende. Det er IKKE ment som et "billig-AS-alternativ", og selv om de aller fleste NUF'ene som har blitt opprettet ikke har gjort noe galt, så har de få råtne eplene gitt NUF et useriøshetsstempel det vil ta lang tid å bli kvitt. Fremover tror jeg nok også det kommer til å styrkes enda mer, siden de aller færreste med rent mel i posen vil velge NUF framover, med mindre det helt reelt dreier seg om et utenlandsk firma som vil starte en avdeling i norge.

Så for deg (og meg) vil det både være billigere og smartere å bruke AS.

Speca

Medlem
If skadeforsikring er jo NUF, så du mener da at de er useriøse?!

Jeg mener at If er useriøse, men det er ikke grunnet at de er NUF. Det er fordi jeg har sett hvordan de behandler folk som har vært forsikret hos de, som har skadet seg stygt. En kompis som mistet ett ben etter uforskyldt motorsykkelulykke måtte kjempe gjennom tre rettsinstanser for å få penger fra de.

Men du drar opp det kortet som alle som er PRO-NUF gjør, nemlig å vise til store firmaer som er NUF. Selvsagt, hadde jeg fått If som kunde, så hadde jeg handlet med de. Men det er ikke de store firmaene som utgjør problemene, det er alle de små som har opprettet dette etter å ha fått telefoner fra f.eks Panlegis etter etablering av ENK samt de som ser det som en måte å ha begrenset ansvar for sine gjerninger. NUF er en vorte på næringslivshimmelen, slik den blir brukt her til lands.

hendrix

Medlem
Her er enda et par spørsmål om NUF.

1. Kan man fakturere et NUF selskap for konsulentoppdrag som privatperson uten å føre regnskap (privatperson), så lenge privatpersonen oppgir dette som inntekt på selvangivelsen. Da er det jo ikke svart arbeid.

Eks. Faktura til NUF Kr. 25.000 - Privatperson oppgir på selvangivelsen Kr. 25,000 som inntekt.
Kan NUF'et utgiftsføre dette på vanlig måte?
Ja, men man kan ikke gjøre dette hvis arbeidet er av fast art. Det samme vil gjelde ved et ENK.

2. Utbytte fra NUF'et - Jeg lurer på om et eventuelt aksjeutbytte må tas ut iforhold til tildelte aksjer - feks. hvis du eier du 35 % av aksjene, må du da ta ut forholdsvis av utbyttet, tilsvarende aksjeandelen?
For å unngå dette kan du opprette A og B aksjer med ulik fortrinnsrett til utbytte og stemmerett. Feks. hvis du ønsker at barna dine skal ha "passive" aksjer i selskapet kan du eie 1% i A-aksjer med 100% fortrinnsrett til utbytte og stemmerett, mens barna dine har resterende 99% av selskapet i B-aksjer uten noen som helst stemmerett eller utbytterett.

Topp