Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er salg via internett kontantsalg? Hva kreves av nettbutikk-sw?

AndreasBr

Member
Nå skal det sies at jeg jobber med kassesystemer, men akkurat dette forstår jeg meg absolutt ikke på.

I henhold til Altinn side sider er "Salg via internett, som betales med kredittkort, anses som kontantsalg dersom den faktiske belastningen skjer ved levering."

Kontantsalg krever normalt sett kassesystem.

I ny kassasystemlov står det spesifikt at salg via internett ikke regnes som kontantsalg.
I ny forskrift om bokføring som trer i kraft 01.01.2019 står det tilsvarende.

I dagens forskrift om bokføring står det:
§5-3-1: Med kontantsalg menes salg der kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres opp ved levering.
§5-3-2: Bokføringspliktige skal registrere kontantsalg fortløpende på kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system og dokumentere kontantsalget ved daterte, nummererte summeringsstrimler (kassaruller) eller tilsvarende rapport, med mindre annet er bestemt i denne forskrift.

Så da er jo spørsmålet mitt:
1) Per dags dato, og i 2018 inntil ny forskrift trer i kraft, krever salg via internett kassesystem?

2) Hva kreves av software som benyttes til salg via internett, hvilke rapporter må kunne hentes ut?
Ta for eksempel WHMCS, her kan man jo redigere fakturaer noe som er veldig fy fy for oss her i Norge.

Noen her som benytter WHMCS og har noen pointers?

Takker for alle svar

Andreas
 
Nå er heller ikke jeg noen spesialist, men kan ikke forstå annet enn at
1) Internett salg krever ikke noe spesielt kassesystem utover det som er innebygd i den betalingsløsning du har valgt.

2) den partneren du har valgt som betalingsløsning "leverer nødvendig software", og generer alle de rapporter du trenger i forhold til forskjellige lands skattemyndigheter.
 

Johan

Medlem
Jeg bokfører utbetalingsdokumentasjon fra Klarna hver uke. Det mener min regnskapsfører er greit, og å anse som kassarull
 

Stoppet

Banned
Jeg bokfører utbetalingsdokumentasjon fra Klarna hver uke. Det mener min regnskapsfører er greit, og å anse som kassarull
Bokfører du ikke hvert enkelt salg?
 
Topp