Er Nettby død? Er det kun facebook som gjelder?

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg leser artikkelen på DN om hvor drastisk nedgangen på Nettby har vært, og at det så og si er dødt nå.

Og, det fremmes jo påstanden om at det er Facebook som er den store tingen som stjeler brukere fra Nettby.

Det siste året har hele 77% av Nettbys brukere forsvunnet!?!

At Facebook har en sterk posisjon som community er vi nok alle enige om, men dette har jo ikke tidligere hatt så sterke utslag på andre community.

Er det brukerne som kutter ned på antall nettverk? Har du og jeg rett og slett blitt mer fornuftige nettbrukere ved å dedikere oss til færre plasser vi er lesere, brukere , deltagere etc?

picxx

WF 09
Det siste året har hele 77% av Nettbys brukere forsvunnet!?!

50% er vel sikkert utestengt av paranoide "byvakter", så egentlig ikke så rart at nettby går til helvete. Ris til egen bak kalles det.

Knut

Medlem
Tror det er flere ting som gjør at Nettby sier natta snart.
Først og fremst Facebook, men like etter kommer nok det at de ikke følger opp utvikling og markedsføring.
Nevnt er også at de såkalte byvaktene setter trynefaktor langt foran fornuft. Litt mindre ihuga vakter hadde nok hjelpt.
En annen ting er ett par episoder med pedoer som opererer relativt trygt der.

Og ikke minst så tror jeg faktisk foreldre har tatt litt mere ansvar for sine søte små og faktisk sjekker hva de gjør på. Det har tatt seg gledelig opp det siste året.

hohohoo

Medlem
Nå kommer også Google med sin Buzz eller hva det vil bli til slutt, er sikkert en grunn til at de har invistert mye penger i selskap som Slide og Zynga. Så lokale alternativer som Nettby skal få det tøft framover. Om de ikke på en smart måte klarer å få det som en del av FB og/eller Buzz.

hohohoo

Medlem
Wave var vel et krumspring,,,, testet det faktisk men gikk ganske fort lei. At noe fra Wave er med er vel ganske sikkert, men det er vel bare på tegnebrettet foreløpig.
Google Buys Slide

Gjør det uansett ikke lettere for Nettby.

picxx

WF 09
Vel, schibstedt får gjøre som aller .. skylde på alle spammerne, og legge ned skiten.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Buzz er bare noe sprøyt. Som lærer ser jeg det enkle mønsteret:

a) Barn opp til 12 år er på Nettby.
b) fra 12-årsalderen stikker de til Facebook.
c) Journalister og andre som tror de er i forkant av utviklingen, henger på Twitter.

Kanskje litt forenklet, men dog tilfelle i min lille sfære.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
I forholdet mellom Nettby og Facebook er den viktigste faktoren at barn og unge ser til sine forbilder. Når forbildene flytter over til Facebook, flytter de yngre etter.

hohohoo

Medlem
Jeg tror nok analysen din er riktig rune69, selv om den nok er noe forenklet med hensyn til brukergruppe.

Når det gjelder google, så blir det neppe Buzz som blir navnet. Men når de invisterer så mye penger i å kjøpe Slide og investere i Zynga så er det noe som kommer til å skje. Hadde jeg vært utvikler, ville jeg nok fulgt litt med på pressemeldingene fra google :)

Men nettby går altså ned, når bruken av sosiale medier generelt går opp. Amerikanske tall riktignok, men så ulike er vi vel ikke? What Americans Do Online: Social Media And Games Dominate Activity | Nielsen Wire

Topp