Er det virkelig slik?

looper

Medlem
Kom over denne saken i lokalavisen. En elevbedrift som har laget et produkt, vist det til et større firma. Og så kopierte dem produktet? Er det virkelig ingen rettigheter?

TorsteinO

Art Director & grunder
Det spørs vel også om det der egentlig er patenterbart i norge, siden det egentlig handler mer om design enn en teknisk ny løsning? mulig du kunne ha fått det gjennom i statene, men i norge tviler jeg. Og har de faktisk solgt ideen til dette andre firmaet, som det står i teksten, eller har det andre firmaet bare kopiert dem uten å gi dem noe for det?

Derimot, er det vel ingenting som hindrer dem å ta patent på det i statene og andre land, og da kan jo dette sneaky norske firmaet sitte der med skjegget i skuffen og bli overkjørt selv.

Og forøvrig - jeg vet om elevbedrifter som har gjort det **veldig** mye bedre enn det der, med mindre de har solgt ideen for et sjusifra beløp eller har solgt mye mer enn det de opplyser i artikkelen.

Sist redigert:

hvaer

Medlem
Patent? Det er svært sjelden klær blir innvilget patent. Designbeskyttelse derimot kunne ha vært aktuelt, men det hadde ikke hjulpet dem noe særlig når de har solgt rettigheter til en annen produsent.

let100

Medlem
Et resultat av en grunder som ikke hadde kunnskap om rettigheter/muligheter til inntekter fra royalties. Dette burde veilederen til elevbedriften ta på seg skylden for, h*n burde visst om det.

Helt enig med Tonny her. Det er ikke mye de kan gjøre med dette når de allerede har signert avtalen, og ikke lest den nøye nok.

looper

Medlem
Legger meg flat, fikk virkelig ikke med meg ordet "solgt" i går. Vel da har de vel seg selv å takke, men som Tonny sier her burde de hatt en veileder eller noe form for assistanse.

Men hvem eier egentlig da rettighetene til produktet i utlandet?

Topp