Er det sleipt å plassere ppc annonser ved siden av knapper?

skogtrollet

Medlem
Link til screenshot: Bildr.no

TjenPengerOnline er adsense plassert ganske nærme noen sosiale bokmerker knapper. Og jeg har også observert flere steder på nettet der annonsene er mistenkelig nærme navigasjonsknappene.

Er det lov? Og øker det inntjeningen?

picxx

WF 09
Om det er lov?
Må du nesten spørre google om.
Det skal være et klart skille mellom innhold og adsense annonser sår det i adsense's retningslinjer.
Om det øker CTR?
Ganske sikkert.
Om det øker inntjening?
Kommer helt an på hvilken nisje siden din er i, og hvilke annonser som vises.

i-net

WF 09
man blir nok ikke banna fra google akkurat pga. av det der, men hvis dem gidder gir dem kanksje en beskjed om å lage litt større mellomrom.

Mortenxx

Medlem
Jeg har svart på noen få tråder hvor Google har nektet å utbetale penger til nettsider fordi det er trickset med plassering av annonser. I disse tilfellene har Google mest sannsynlig fått klager fra annonsører, som har protestert mot regning pga. juks med annonser.

Hvis du får inn en haug av 2-sekunders besøk fra noen få bestemte nettsider vil du trolig sjekke årsaken, spesielt hvis du får en større regning på disse besøkene. De fleste annonsører er lite fornøyd med "jukseløsninger" som koster dem penger, og vil mest sannsynlig tilby deg et problem til gjengjeld (en konkret klage på nettopp din side, og krav om å få redusert regningen).

I ett tilfelle jeg var borte i var annonsen plassert "midt i blinken" for cursoren da jeg vendte tilbake til forrige side (menysiden). Nettsiden hadde 5-600 bilder med tema "illusions" plassert på en meny. For å komme videre til neste bilde var jeg nødt til å klikke "bakover" og deretter neste bilde.

Jeg klarte å feiltreffe reklamen 3 eller 4 ganger uten å være interessert i den, så jeg genererte en rekke superkorte besøk hos en norsk annonsør. Annonsøren var relativt liten, ihvertfall liten nok til å merke slike ting.

2 måneder senere var illusions.org (eller hva den het) flyttet en haug av plasser nedover på søk i Google, og hele siden var blitt redesignet slik at annonser og styringsknapper var klart adskilt. Hele nettsiden var blitt bygget opp på nytt.

Spørsmålet om det er sleipt eller ikke er vanskelig å besvare, så det er lettere om jeg sier at jeg tviler på at annonsører er villig til å betale for denne type tricks særlig lenge.

Topp