Enkeltmannsforetak - spørsmål om fradrag

fantomet

New Member
Hei!
Jeg startet i fjor et enkeltmannsforetak. Har registrert noen domener og jobber med å utvikle noen websider som forhåpentligvis vil få stor trafikk og dermed reklameinntekter. Har fulltidsjobb så enkeltmannsforetaket blir på "fritiden".

Har ingen inntekter i foretaket i fjor, men noen utgifter.
Jet har prøvd å finne info på nettet og forumet her, men har fortsatt noen spørsmål:

1. Kontor
Standardfradrag kr 1600,- ? Eller kan jeg bare skrive av for tidsperioden fra firma ble registrert og ut året, altså fra august til desember:confused:

2. Internett-tilknyttning
kr 1000,- Eller blir dette også en prosentvis andel av hvor lang tid i løpet av året foretaket var registrert:confused:

3. Bøker/litteratur
Er det noe minstefradag for dette?
Jeg har kun kjøpt et par bøker (ca. 700kr)

Ellers har jeg disse utgiftene:
Registrering av domener: Her skriver jeg av 100% av faktiske utgifter til domenekostnadene.
Utgifter til webhotell: Skriver av 100% av faktiske utgifter til webhotell.
Digitalt fotoapparat: Skriver av 100% av pris på kamera (7500 kr).

Har bilag til alle utgiftene (utenom kontor da:)
Ettersom jeg har forstått så finner jeg totalsummen på "underskuddet" og fører dette tallet i selvangivelsen. Jeg må ikke legge med noen annen dokumentasjon?

webmannen

Medlem
Hei, alt dette kan trekkes i fra skattbar inntekt, dersom det er inntekter som er direkte relatert til ditt arbeid. Dvs. at du må kunne forsvare kjøpet ovenfor en evnt. kontrollør fra skatteetaten.

Inntekten din - utgifter du har = Brutto inntekt

Johan

Medlem
1. Kontor
Standardfradrag kr 1600,- ? Eller kan jeg bare skrive av for tidsperioden fra firma ble registrert og ut året, altså fra august til desember:confused:
Med mindre du har kontor utenfor hjemmet og kan fremvise husleiekontrakt og pengetransaksjon mellom deg og utleier ville jeg brukt standardfradrag for hjemmekontor. Dette er et område liknings(u)vesenet er spesielt oppmerksom på.

2. Internett-tilknyttning
kr 1000,- Eller blir dette også en prosentvis andel av hvor lang tid i løpet av året foretaket var registrert:confused:
Hvis du registrert deg i 1, halvdel av 2011 så tar du hele beløpet. Hvis ikke tar du 1/2 beløpet.

3. Bøker/litteratur
Er det noe minstefradag for dette?
Jeg har kun kjøpt et par bøker (ca. 700kr)
Ikke noe minstefradrag som ENK. Her kan du utgiftsføre hele beløpet.

Ellers har jeg disse utgiftene:
Registrering av domener: Her skriver jeg av 100% av faktiske utgifter til domenekostnadene.
Utgifter til webhotell: Skriver av 100% av faktiske utgifter til webhotell.
Digitalt fotoapparat: Skriver av 100% av pris på kamera (7500 kr).

Har bilag til alle utgiftene (utenom kontor da:)
Ettersom jeg har forstått så finner jeg totalsummen på "underskuddet" og fører dette tallet i selvangivelsen. Jeg må ikke legge med noen annen dokumentasjon?

Har du mobil og spart på fakturaene kan du ta med dette. Det er sikkert mye annet også, men du må selvfølgelig ha kvitteringer/ fakturaer

Topp