Hei!
Jeg startet i fjor et enkeltmannsforetak. Har registrert noen domener og jobber med å utvikle noen websider som forhåpentligvis vil få stor trafikk og dermed reklameinntekter. Har fulltidsjobb så enkeltmannsforetaket blir på "fritiden".
Har ingen inntekter i foretaket i fjor, men noen utgifter.
Jet har prøvd å finne info på nettet og forumet her, men har fortsatt noen spørsmål:
1. Kontor
Standardfradrag kr 1600,- ? Eller kan jeg bare skrive av for tidsperioden fra firma ble registrert og ut året, altså fra august til desember
2. Internett-tilknyttning
kr 1000,- Eller blir dette også en prosentvis andel av hvor lang tid i løpet av året foretaket var registrert
3. Bøker/litteratur
Er det noe minstefradag for dette?
Jeg har kun kjøpt et par bøker (ca. 700kr)
Ellers har jeg disse utgiftene:
Registrering av domener: Her skriver jeg av 100% av faktiske utgifter til domenekostnadene.
Utgifter til webhotell: Skriver av 100% av faktiske utgifter til webhotell.
Digitalt fotoapparat: Skriver av 100% av pris på kamera (7500 kr).
Har bilag til alle utgiftene (utenom kontor da
Ettersom jeg har forstått så finner jeg totalsummen på "underskuddet" og fører dette tallet i selvangivelsen. Jeg må ikke legge med noen annen dokumentasjon?
Jeg startet i fjor et enkeltmannsforetak. Har registrert noen domener og jobber med å utvikle noen websider som forhåpentligvis vil få stor trafikk og dermed reklameinntekter. Har fulltidsjobb så enkeltmannsforetaket blir på "fritiden".
Har ingen inntekter i foretaket i fjor, men noen utgifter.
Jet har prøvd å finne info på nettet og forumet her, men har fortsatt noen spørsmål:
1. Kontor
Standardfradrag kr 1600,- ? Eller kan jeg bare skrive av for tidsperioden fra firma ble registrert og ut året, altså fra august til desember
2. Internett-tilknyttning
kr 1000,- Eller blir dette også en prosentvis andel av hvor lang tid i løpet av året foretaket var registrert
3. Bøker/litteratur
Er det noe minstefradag for dette?
Jeg har kun kjøpt et par bøker (ca. 700kr)
Ellers har jeg disse utgiftene:
Registrering av domener: Her skriver jeg av 100% av faktiske utgifter til domenekostnadene.
Utgifter til webhotell: Skriver av 100% av faktiske utgifter til webhotell.
Digitalt fotoapparat: Skriver av 100% av pris på kamera (7500 kr).
Har bilag til alle utgiftene (utenom kontor da
Ettersom jeg har forstått så finner jeg totalsummen på "underskuddet" og fører dette tallet i selvangivelsen. Jeg må ikke legge med noen annen dokumentasjon?