Enkeltmannsforetak div spørsmål

luc1d

New Member
1: Om jeg er registrert i enhetsregisteret og foretaksregisteret og driver med varesalg/nettbutikk og tjener under 50k i året trenger jeg ikke å sende inn årsregnskap?

2: er det andre ting jeg må gjøre/sende inn når jeg er registrert i enhet og foretaksregisteret som enkeltmannsforetak og tjener under 50k i året?

3: Om jeg tjener over 50k første året da må jeg registrere meg i mva registeret. men hva om jeg tjener 20k andre året kan jeg da melde meg ut av Mva registeret?

4: Hva Kreves av meg om jeg skal skaffe regnskapsfører? holder med at jeg gir de dette og dette ?

5: Noen som har erfaring med hva regnskapsfører koster?

8:
Hvem er regnskapspliktig?
Enhver som driver enkeltpersonforetak og som i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk

Er jeg ikke regnskapspliktig før jeg hatt eindeler med verdi over 20 mill?

7: noen som vet om bra lesestoff rundt ENK- enhetsregisteret og foretaksregisteret?

Setter stor pris på svar! hadde også vert veldig fint om noen kunne linka meg til noe bra lesestoff eller anbefalt meg en bok el.

spikre

peterhamre.no
1: Ja. Men du kan gjøre det som en del av selvangivelsen - du trenger altså ikke sende inn næringsoppgave
3: Merk deg at vi snakker om 50K per 12mnd periode. Systemet er ikke berregnet for at man skal melde seg inn og ut - men om du over tid ser at du sannsynligvis ikke vil passere 50K per 12mnd-periode, kan du melde deg ut.
4: Det normale vil være at du overleverer alle bilag til regnskapsfører. F.eks. at regnskapsfører tar over for 2013 og videre, mens du selv tar (tok) ansvaret for 2012.
5: For et regnskap av den typen du gir uttrykk for, kan du regne med ca. 10000,- per år. Velger du en nettbasert regnskapsfører, kan du nok få det for halvparten.
8: Sitatet er tatt ut av sin sammenheng. Alle næringsdrivende er regnskapspliktige.
7: hansson på dette forumet har skrevet en veldig bra bok. Frilansboka | Komplett håndbok for frilansere (og for deg som vil bli det). Ellers har også DinePenger ei veldig god bok: Småbedriftseieren 2012 - Carsten Henrik Pihl - Paperback (9788292932100) » Bokkilden

Steve Cash

Medlem
8: Sitatet er tatt ut av sin sammenheng. Alle næringsdrivende er regnskapspliktige.
[/url]

Nei, alle næringsdrivende er bokføringspliktige etter bokføringsloven, men unntak av de som driver så smått og enkelt at de kan bruke den forenklede innrapporteringen med å ta med inntekter og kostnader direkte på selvangivelsen. Det gjelder med enkelte unntak den som ikke er mva-registert og som selger for under kr. 50 000 i løpet av 12 måneder.

Foretak som har regnskapsplikt etter regnskapsloven skal sette opp årsregnskap og sende dette til Regnskapsregistret i tillegg til ligningspapirer til Skattekontoret. Det gjelder bl.a. enkeltpersonforetak over størrelsen som ble nevnt i startinnlegget, samt alle AS og en del andre foretak. Men det kan du bare glemme så lenge du driver et enkeltpersonforetak av "vanlig" størrelse. Bokføringspliktie skal benytte næringsoppgave 1 (RF-1175) og levere denne med eventuelle vedlegg sammen med selvangivelsen.

luc1d

New Member
Noen som vet om en/et kurs, guide, bok e.l om hvordan man skal sette opp regnskapet?

syntes 10 000 i året er unødvendig når man kan gjøre det selv.

Sist redigert:
Topp