Ja, du har selvfølgelig rett, beklager mitt forhastede svar...
Du kan ikke uten videre opprette et foretak med samme navn, identisk likt, som et foretak som allerede er registret.
Som lovdata.no sier kan dog "Rettighetshaveren... imidlertid gi samtykke til registrering av identisk foretaksnavn." , så det er
tillatt med samme navn, men man må ha
samtykke.
Enklest å velge et annet navn...
Den vanligste utfordringen med valg av navn på nytt AS pleier, ifølge min erfaring, ikke å være at man velger akkurat samme navn som noen har valgt før, men å velge et passende navn på firmaet generelt - noen bruker både uker og måneder nesten på å velge navn
Ved opprettelse av AS som du ønsker skal ha samme navn som ditt NUF som ikke er lagt ned ennå :
Opprett et AS med et annet foretaksnavn (pkt 1.1 i samordnet registermelding). Enten samtidig, eller senere fyller du ut 1.3 i samme skjema med det navnet du ønsker skal brukes utad i markedet , på reklame osv.
Å sende inn samordnet registermelding med utfylling av 1.3. sendere er ikke gebyrbelagt - det regnes ikke som bytte av navn på foretaket.
Eksempel : Webservice NUF eksisterer. Du oppretter Webtjenester AS (pkt 1.1.) og fyller ut Webservice i pkt 1.3. Da kan du markedsføre deg videre som Webservice.....
Så langt jeg forstår da....med alle forbehold