Endre NUF til AS

n0stra

Medlem
Jeg mener å huske at egentlig ikke er mulig, men tenkte at det kanskje finnes noen måter å flytte verdier osv over fra NUF til AS på en enkel og rask måte. Noen innspill her?

Er snakk om å skifte et britiskbasert NUF over til et AS. Eller som nevnt over, flytte over aksjer som selskapet eier i 2 norske selskaper (AS), materiell, domener og småtjafs.

Konverter NUF til AS

Det er ikke så mange måter å gjøre dette på. Tror den eneste er å sitfte et aksjeselskap for så og kjøpe over eiendeler, kundefordringer med mer som måtte være i NUFet, alternativ benytte eiendelene som et tingsinnskudd istedenfor penger når stifter aksjeselskapet.

Begge transaksjoner må du ha en revisor som bekrefter at verdiene som blir overført blir gjort til markedsvilkår.

hendrix

Medlem
Jeg regner med du ønsker å gjøre dette skattefritt og da er de to løsningene til evoslin ikke ideell. Du bør heller stifte ASet som datterselskapet til NUFet og deretter fusjonere inn mor og datter med ASet som overtagende selskap og sletting av NUFet.

Det lettest er å få bistand fra en revisor/advokat. Koster noen tusen, men da blir det ihvertfall korrekt. Det kan også ta lang tid før slettingen av LTD selskap i England blir gjennomført slik at dette bør gjøres i god tid før nytt regnskapsår.

allegretto

Medlem
Hei,
jeg driver et NUF men vil nå gå over til AS. Har drevet NUFet i 3 år.
Jeg har vel ingen store verdier i selskapet, og kun meg selv som ansatt (har hjemmekontor)
Selger websiderløsninger/webhotell.

Er det enklest for meg å starte et nytt AS, og deretter avvikle NUF´et når org.nr. for AS´et er klart?

adeneo

Medlem
Et NUF er bare en avdeling av et utenlandsk selskap, og det finnes ingen måte å konvertere et utenlandsk selskap eller dette selskapets Norske avdeling til et Norsk AS, så ja, løsningen er å starte et helt nytt AS.

Dersom det ikke er noen verdier av betydning i den Norske avdelingen du har så legger du bare ned den avdelingen og sannsynligvis også det utenlandske selskapet.

allegretto

Medlem
Takk for godt og oppklarende svar.

Et spørsmål.. vil det bli vanskelig å få identisk navn på firmaet, siden NUFet fremdeles vil være aktivt når AS´et registreres..?

adeneo

Medlem
Nei, ikke med mindre et annet Norsk selskap har ordrett samme navn, eller det foreligger en eller annen copyright, trademark eller noe lignende, som er forsvinnende lite sannsynlig med mindre du har planer om kalle selskapet Nye Statoil AS e.l.

Sist redigert:

allegretto

Medlem
Nei, men jeg har jo tenkt å kalle AS´et for eksakt samme som NUF´et mitt (før jeg legger det ned=. Og NUF´et er fremdeles eksisterende når jeg registrerer AS´et. Men det vil nok sikkert ikke by på problemer.

hansson

Langveisfarende
Skattefri omdanning av selve NUF-et er ikke mulig, men sjekk med en advokat ang. fusjonering av det utenlandske morselskapet med et nytt norsk selskap. Har hørt at dette skal være mulig (Visma inviterte til møte om dette nylig, så sjekk med deres advokater kanskje).

Slik vi tolker det er det umulig å stifte BRØD & BOLLER AS hvis BRØD & BOLLER NUF allerede eksisterer i foretaksregisteret. Mulig at NUF har en spesialordning, men jeg har ikke hørt om det. For f.eks. AS og ANS gjelder regelen jeg nevner her. Se denne: Navneregler for aksjeselskap | Starte AS | Den enkle måten å starte aksjeselskap på

janerik

Medlem
Navn på firma: Du kan ikke kalle et norsk AS det samme som et annet AS i samme KOMMUNE heter.
Heter et firma i Hammerfest Fisk AS og du bor i Kristiansand kan du kalle firmaet ditt Fisk AS. Om det er det smarteste vet jeg derimot ikke...

Ang flytte verdier fra NUF til AS : Oftest vil det utløse skattepliktige konsekvenser. Vanlig måte det skjer på :
Dersom man kun ønsker å omdanne virksomheten fra LTD/NUF til AS (eller omvendt) vil overdragelse av virksomheten normalt være den enkleste måten. Framgangsmåten ved en slik overdragelse vil i hovedtrekk være:
-Eieren/eierne av LTD/NUF-selskapet stifter et norsk AS.
-LTD/NUF-selskapet selger sin virksomhet (hele selskapets innmat inkl. alle aktiva og passiva) til ASet.
-LTD/NUF-selskapet slettes.
En slik overdragelse vil være en transaksjon mellom nærstående, som innebærer at særlige regler gjelder. I utgangspunktet innebærer dette bl.a. at revisor i det norske ASet skal godkjenne transaksjonen, transaksjonen skal meldes Brønnøysundregisteret og transaksjonen skal skje til markedspris.

Rådet mitt tror jeg er : 1. Opprett nytt AS , 2.Selg alt innhold i NUF'et til AS'et til en ikke alt for lav pris. 3. NUF betaler så skatt av salget. 4. Legg ned NUF...

adeneo

Medlem
Navn på firma: Du kan ikke kalle et norsk AS det samme som et annet AS i samme KOMMUNE heter.
Heter et firma i Hammerfest Fisk AS og du bor i Kristiansand kan du kalle firmaet ditt Fisk AS.

Det er mulig jeg har misforstått, men er ikke regelverket slik at foretaksnavnet må inneholde minst tre norske bokstaver og ikke være likt andre registrerte navn i Brønnøysundregistrene uten at det har noen betydning hvilken kommune foretaket har sin forretningsadresse i.

Navn på land, byer og kommuner kan bare brukes hvis det plusses på noe annet, som for eksempel "Hammerfest Fisk AS", mens "Hammerfest AS" ville ikke være tillatt.
Slik jeg har forstått det kan man ikke stifte "Fisk AS" i både Hammerfest kommune og Oslo kommune, da det ville stride med regelverket ?

Navnet må heller ikke “villede eller vekke forargelse”, og det er tillatt å bruke utropstegn og en del andre godkjente tegn i tillegg til bokstaver.

Et NUF er i utgangspunktet ikke et Norsk foretak, men kun en avdeling av et utenlandsk foretak, selv om den Norske avdelingen er registrert i Brønnøysund og har eget org. nr.

Usikker på reglene, men det ville være unaturlig om det skulle være begrensninger for å registrere Norske foretak (les AS osv.) som har samme navn som utenlandske selskap, uavhengig om det utenlandske selskapet har en Norsk avdeling eller ikke, men det ser ut som det er slik at alle enheter som er registrert i brreg, også NUF, har vern mot lignende navn, og motsatt, så da er det nok slik.

EDIT: Det står forsåvidt fyldig forklart i foretaksnavneloven.

Ellers godt sitert fra Varjag sine sider :D

Sist redigert:

janerik

Medlem
Ja, du har selvfølgelig rett, beklager mitt forhastede svar...
Du kan ikke uten videre opprette et foretak med samme navn, identisk likt, som et foretak som allerede er registret.
Som lovdata.no sier kan dog "Rettighetshaveren... imidlertid gi samtykke til registrering av identisk foretaksnavn." , så det er tillatt med samme navn, men man må ha samtykke.

Enklest å velge et annet navn...
Den vanligste utfordringen med valg av navn på nytt AS pleier, ifølge min erfaring, ikke å være at man velger akkurat samme navn som noen har valgt før, men å velge et passende navn på firmaet generelt - noen bruker både uker og måneder nesten på å velge navn ;)

Ved opprettelse av AS som du ønsker skal ha samme navn som ditt NUF som ikke er lagt ned ennå :
Opprett et AS med et annet foretaksnavn (pkt 1.1 i samordnet registermelding). Enten samtidig, eller senere fyller du ut 1.3 i samme skjema med det navnet du ønsker skal brukes utad i markedet , på reklame osv.
Å sende inn samordnet registermelding med utfylling av 1.3. sendere er ikke gebyrbelagt - det regnes ikke som bytte av navn på foretaket.
Eksempel : Webservice NUF eksisterer. Du oppretter Webtjenester AS (pkt 1.1.) og fyller ut Webservice i pkt 1.3. Da kan du markedsføre deg videre som Webservice.....

Så langt jeg forstår da....med alle forbehold ;)

Atrium

Medlem
Fusjon mellom NUF og norsk AS
Fusjon mellom NUF og norsk AS - NARF
Skattedirektoratet har i en bindende forhåndsuttalelse kommet til at et engelsk selskap (Ltd) som er skattemessig hjemmehørende i Norge (NUF) kan fusjoneres skattefritt med et norsk aksjeselskap.

Et engelsk Ltd-selskap, skattemessig hjemmehørende i Norge og registrert her som et NUF, ønsket å fusjonere med et norsk aksjeselskap som overtakende selskap. Skattedirektoratet kom til at selskapene kunne fusjonere skattefritt etter reglene i skatteloven kapittel 11, selv om man måtte følge engelske selskapsrettslige formelle regler for oppløsning av Ltd-selskapet. Det ble forutsatt at selskapene for øvrig fulgte reglene i aksjeloven og skatteloven kapittel 11.

http://www.skatteetaten.no/Upload/BFUer/BFU 11.12.pdf

Topp