En blogg og et diskusjonsforum er jo egentlig det samme. Er du ikke enig?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er litt morsomt med det, men når jeg nå for tiden forsøker og lære meg PHP har jeg lagt merke til at jeg begynner og se på ting ganske forkjellig fra tidligere. Derfor sier jeg nå, "en blogg og et diskusjonsforum er jo det samme... Sånn egentlig..."

La meg forklare hvordan jeg kan si noe slikt:

En blogg inneholder en bloggpost på toppen. Under følges bloggposten med masse kommentarer og meninger fra det som bloggposter handler om.

Et diskusjonsforum inneholder trådstartet sitt innlegg, etterfulgt av masse kommentarer og meninger fra det som TS sitt innlegg handler om.

Sånn egentlig så er det jo langt ifra noen forkjell på måten det hele fungerer. Den store "forkjellen" ligger jo i designet som stort sett er forkjellig fra en blogg og et diskusjonsforum. Ellers foregår jo det hele med at en person starter en diskusjon på både en blogg og et diskusjonsforum.

Hehe, jeg trodde egentlig aldri at jeg skulle sammenligne disse to slik, men jeg gjør det vel faktisk nå som litt php har kommet seg inn i hodet mitt. Hva mener du? Syns du at en blogg og et diskusjonsforum egentlig er det samme?

picxx

WF 09
I all enkelhet kan man vel i bunn og grunn konkludere med at alle dynamiske nettsider egentlig er det samme....sånn egentlig ;)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Mhm, ja, jeg er faktisk enig med deg jeg Tonny, men om vi ser på den tekniske biten som ligger bak, så er det akkurat det samme. Også som picxx nevner, alle dynamiske nettsider er det samme.

Det hele består jo av kode, greit nok, men altså. Om jeg vil, så kan jo faktisk jeg bruke Wordpress som et diskusjonsforum, bare jeg har riktig design på bloggen og tillater at gjester kan poste innlegg på "bloggen" som da funker som et diskusjonsforum. Bruke foruminnstikk for Wordpress er jo om vi vil ha et diskusjonsforum I bloggen, men om vi vil bruke en blogg som diskusjonsforum så er jo det også fullt mulig. Det er jo bare og style bloggposten slik at den ser ut som en kommentar...

At et diskusjonsforum og en blogg er det samme er kanskje feil måte og si det på, men på en måte også riktig måte. Hvordan skal man ellers si det?

testdriver

Ha det bra..
Dynamikken i diskusjonene blir en helt annen på et forum enn i kommentarfeltet på en blogg, synes ihvertfall jeg.

Men skjønner hva du mener, da.

Sett fra et rent teknologisk ståsted er en blogg og et diskusjonsforum ganske like, ja. Jeg gjenbruker kode heftig når jeg lager diskusjonsforum, blogger og kommentarfelt. Jeg driver også en blogg som er åpen for alle som ønsker å blogge, og opplever (til min misnøye) at denne bloggen i praksis blir brukt som et diskusjonsforum. Alle dynamiske nettsider handler om toveiskommunikasjon, og det er dette som står i kjernen for Web 2.0 også, så picxx's «to typer nettsider» er en ganske god ligning.

Men er en blogg og et diskusjonsforum det samme? Nei. Teknologien som ligger i bunn er nøyaktig den samme, men bruksområdene er forskjellige, og det blir litt meningsløst å se alt fra et rent teknologisk ståsted. Dersom man ser på bøker fra trykkeriets ståsted er det ingen direkte forskjell på Bibelen, Odysseen og Store Norske Leksikon, men å påstå at disse tre er det samme bare fordi alle består av trykksverte på papir blir litt meningsløst.

Men det er selvsagt ingenting i veien for å bruke nøyaktig den samme koden til å lage forum og blogger. Man trenger et par modifikasjoner for at ting skal fungere helt optimalt, men grunnlaget er det samme, ja.

Topp