En annen eier domene men jeg eier firmanavn

Om jeg har et foretak som jeg vil kjøpe domene til, er det noe jeg kan gjøre med saken om domenet alt er registrert? Jeg er jo ikke interessert i å betale mange titalls tusen for et domene som en eller annen luring har kjøpt i tilfelle noen vil kjøpe det dyrt av ham senere - han er jo ikke interessert i navnet i det heletatt, bare å selge det dyrt til meg når jeg oppretter et firma med samme navn.

Beergear.no

Medlem
Er ingen ekspert på dette, men husker det var en tvist om dette for noen år siden. Akvasia.no (en akvarierelatert nettbutikk) kjøpte opp domenet webzoo.no (En annen akvarierelatert nettbutikk, som da brukte webzoo.net) og pekte det til seg selv. De måtte gi fra seg domenet. Hørte også rykter om at de ble dømt til å betale noen kroner, men det kan være løse rykter.

Santo

Active Member
Er ingen ekspert på dette, men husker det var en tvist om dette for noen år siden. Akvasia.no (en akvarierelatert nettbutikk) kjøpte opp domenet webzoo.no (En annen akvarierelatert nettbutikk, som da brukte webzoo.net) og pekte det til seg selv. De måtte gi fra seg domenet. Hørte også rykter om at de ble dømt til å betale noen kroner, men det kan være løse rykter.

Dersom man registrerer et domene som tilsvarer noens allerede eksisterende firmanavn eller produkt så kan man komme til å måtte gi fra seg domenet etter en tur i Domeneklagenemnda (.no), men det var ikke snakk om dette i dette i trådstarters tenkte scenario.

Trådstarter skriver selv:

... bare å selge det dyrt til meg når jeg oppretter et firma med samme navn.

Trådstarter vil altså forsøke å overta et domene ved å opprette et firma med samme navn etter at domenet til den andre part er registrert...

For meg høres dette ut som et ordentlig frekt forsøk på å snike til seg noen andres domene, og heldigvis ville ikke trådstarter fått noe medhold for dette i Domeneklagenemda (.no).

Skulle det vært så enkelt å stjele andres domener, så ville det virkelig blitt et salig kaos der ute...

Du legger innmari mye i innlegget mitt, Santo...

Det du synes det høres ut som er selvsagt bare tøys fra ende til annen. Jeg er da ikke verre enn at jeg spør om å få kjøpe domenet om jeg på liv og død vil ha det. Noe jeg for the record har bestemt meg for å droppe fordi jeg ikke trenger det.

Stjele domene..? What.. :confused:

Sist redigert:
Så det var ikke du som tolket av det at jeg prøvde å stjæle et domene? Hvor har jeg skrevet det hen?

Edit: Jada, bare slett meldinga.

Santo

Active Member

Jeg la ikke noe mer i det enn det du selv skrev. Stemte ikke det du skrev?

Det du synes det høres ut som er selvsagt bare tøys fra ende til annen. Jeg er da ikke verre enn at jeg spør om å få kjøpe domenet om jeg på liv og død vil ha det. Noe jeg for the record har bestemt meg for å droppe fordi jeg ikke trenger det.

Stjele domene..? What.. :confused:

Slik du beskrev det i ditt første innlegg så du etter en mulighet å få tak i domenet uten å kjøpe det. Og iogmed at du ikke hadde noen rettmessige rettigheter til domenet (dvs. opprette et tilsvarende firmanavn etter at domenet er registrert) vil jeg kalle det en måte å forsøke å stjele domenet på.

En variant av reverse domain hijacking.

Det jeg skrev var det jeg skrev, jeg nevnte ikke med et ord at jeg ville "stjele" domenet. Hva du velger å tolke ut av det er meg revnende likegyldig. :)

Santo

Active Member
Det jeg skrev var det jeg skrev, jeg nevnte ikke med et ord at jeg ville "stjele" domenet. Hva du velger å tolke ut av det er meg revnende likegyldig. :)

Kall det hva du vil, men var ikke du på jakt etter en måte å få tak i domenet uten å måtte kjøpe det?

I min verden kalles det å stjele når man forsøker å få tak i noe andre har, uten å betale for det...

Saken hadde forøvrig vært annerledes dersom du hadde hatt et legitimt krav til domenet, men slik du beskrev det har du ikke det. Du ville derimot gjøre en omgåelse ved å endre eller opprette et firmanavn for å forsøke å få et krav på et allerede registrert domene.

Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo ikke en helt uvanlig situasjonen at man har kommet på et bra firmanavn som er ledig i brønnøysund, men der det viser seg at en eller annen fjott av en domenehai sitter og ruger på domenet. Jeg oppfattet det også som at dette var situasjonen for trådstarter.

Men moneymaker - du har sjekka med den som eier domenet om de kan være interessert i å selge det? Er jo ikke sikkert at de er haier som vil prøve å kreve en billiard mener jeg. Jeg har f.ex. også en haug med domener registrert som jeg egentlig har/har hatt planer for, men som jeg aldri rekker å gjøre noe med, så om noen da kommer med et bittelitt attraktivt tilbud kunne jeg helt sikkert ha tenkt meg å selge noen av dem

Topp