Elendig klikkprosent på nyhetsbrev

hansson

Langveisfarende
I dag sendte jeg ut et nyhetsbrev (html, med campaignmonitor) til 670 mottakere (BtoB). Ble litt overrasket over å se resultatet utover dagen. Til nå, etter 14 timer, har bare 20% åpna mailen. Kun 4 (!) klikk ble registrert på de tre lenkene som lå med. Det blir tre prosent. Det sier kanskje noe om innholdet og utforminga av mailen, men den var ærlig talt ikke ille :D

Noen som har erfaring med campaignmonitor generelt og nyhetsbrev til mottakere i bedriftssegmentet som ikke har bedt om informasjonen, men som er vant til å motta tilbud på e-post fra andre aktører? Lurer på hvor stor prosentandel som åpner e-postene deres, og hvor mange som klikker seg videre.

Det hører til historien at bare 27 adresser var ugyldige/ble avvist av tjeneren. Ingen meldte seg av lista (lenke i bunn av mailen).

peterandrej

pensjonert moderator
Men hadde mottakerne skrevet seg opp på en "ja takk, send meg nyhetsbrev!" eller sendte du til mottakere som ikke egentlig "ville ha" nyhetsbrevet?

Hvis mottakerne ikke aktivt hadde skrevet seg opp som mottakere av dette - og nyhetsbrevet var å betrakte som reklame - så er vel ikke 4 klikk så ille.

Men hvis nyhetsbrevet derimot var type "her er ditt gratis wp-theme som du ville ha.." og bare 4 gidda å laste det ned - så var det vel dårlig respons.

Så alt avhenger, etter min mening, etter hva som er casen her. 4 klikk kan nemlig være både bra og dårlig, alt etter som.

[...] nyhetsbrev til mottakere i bedriftssegmentet som ikke har bedt om informasjonen [...]

Jeg er litt overrasket over at tallene for hvem som åpner mailen er såpass lave, da jeg antok at de fleste businesskunder i dag bruker Outlook eller Outlook-lignende løsninger hvor det i standardoppsettet som få gidder å forandre på ikke en gang er mulig å slette mailen uten å åpne den. Selv bruker jeg Opera M2, og jeg går ut fra at dersom du hadde sendt en slik mail til meg (som det ironisk nok kan hende at du har gjort!), hadde den blitt registrert som åpnet helt uavhengig av om jeg var interessert i den eller ikke.

3 % høres kanskje ikke så mye ut, men det er snakk om reklame man ikke har bedt om her. Og 3 % CTR er iallefall svært mange ganger bedre enn det JEG får på Adsense-annonsene mine. Synes ikke de har så ille innhold og utforming heller, jeg.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Sendte du den i dag? I skrivende stund er vel klokken ikke mer enn 10.20 i Norge nå? Isåfall ville jeg gitt det litt lengre tid.

Også nyskjerrig på hva tittelen og avsender på mail er?

Har du sendt noe som helst til disse epostene før (f.eks en bekreftelsesmail når de melder seg på)? Hvis ikke er det jo en liten risiko for at mange mailleverandører har markert den som spam (spesielt siden det første du sender ut er HTML). Jeg har erfart at hotmail er raske til å svarteliste utsendelser..

hansson

Langveisfarende
Men hadde mottakerne skrevet seg opp på en "ja takk, send meg nyhetsbrev!"

Nei de har ikke skrevet seg på, jeg fikk levert lista som er en typisk liste over forhandlere som alle i bransjen bruker. Det var derfor jeg presiserte at det var et BtoB-tilbud som ble sendt. Så vidt jeg vet er det ingen slike bestemmelser om at selskaper må tillate at de sendes informasjon/tilbud fra andre selskaper. Dette gjelder vel bare privatpersoner.

En indikasjon på at de er vant til å motta slike mailer er at ingen meldte seg av lista med ett klikk (lenke nederst). Problemet er vel at de får for mange e-poster daglig som alle vil det samme. Litt sånn som pressemeldinger til avisene... som aldri blir lest.

@ olafmoriarty: Viser seg at noen og 90% brukte gamle outlook- eller OL express-versjoner, type 2000, 2002. Aner ikke om dette har en betydning for rapportering av statistikken hos campaignmonitor.

@ Kenneth: Kan ikke gå ut med detaljer om innhold. Avsender var ikke et privat navn, men et firmanavn, kanskje noe av grunnen ligger her. Programvaren registrerer automatisk alle typer bounces (som sagt 27 av 600+), så det skulle gi en indikasjon på prosenten som kommer helskinna fram. Domenet det ble sendt fra er autentisert etter alle kunstens regler i forhold til Campaignmonitor sine standarder, dvs. domain keys/DKIM, Sender ID og SPF. Sist jeg sendte samme typen oppsett betalte jeg for en spamsjekk og det gikk gjennom alle filtre uten problemer. Domain keys og sender ID sikrer at ting går gjennom i hvertfall hos både hotmail, yahoo og gmail.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Nei de har ikke skrevet seg på, jeg fikk levert lista som er en typisk liste over forhandlere som alle i bransjen bruker. Det var derfor jeg presiserte at det var et BtoB-tilbud som ble sendt. Så vidt jeg vet er det ingen slike bestemmelser om at selskaper må tillate at de sendes informasjon/tilbud fra andre selskaper. Dette gjelder vel bare privatpersoner.

En indikasjon på at de er vant til å motta slike mailer er at ingen meldte seg av lista med ett klikk (lenke nederst). Problemet er vel at de får for mange e-poster daglig som alle vil det samme. Litt sånn som pressemeldinger til avisene... som aldri blir lest.

Aha. Så du har masseutsendt en mail til masse brukere som ikke har sagt at de vil ha noe (som forsåvidt ikke betyr at de ikke er interesserte likevel). Det var ikke lovligheten av dette jeg tenkte på - for det skiter jeg i - men snarere en forklaring på hvorfor CTR var såpass lav.

Men for "spam" av denne typen er vel ikke CTR på 3-4% særlig dårlig? Jeg får vel en 20-30 slike mail hver dag. De lukes ut med "merk som uønsket" i Apple Mail én etter én. Jeg åpner ingen av dem, bare merker dem som spam.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
BtoB (eller B2B som ville gjort at jeg forsto den med en gang) sier sjeldent noe om CTR, i forhold til vanlige forbrukere, all den tiden de selv har bedt om å motta nyhetsbrevet.

Når det er en kjøpt liste, så blir det en heeeeelt annen historie. Den listen du har kjøpt, er du helt sikkert ikke den første til å kjøpe. Jeg regner egentlig med det er flere som har kjøpt og opplevd akkurat det samme som deg, og som resultatet hamret listen enda hardere når de ikke var fornøyd med første utsendelse.

hansson

Langveisfarende
Ja B2B hehe...sikkert bedre. Ja det er ikke tvil om at disse adressene får mye epost fra bedrifter over det ganske land, men vi snakker om innkjøpsansvarlige på riktig avdeling osv., og bare noen fåtalls generelle post@firma-adresser. Så jepp, de er sikkert dritlei av slike mailer, selv om de lever av å forhandle produktene de blir tilbudt. Adresselista er forøvrig sammensatt og vedlikeholdt av kunden selv, som har god kjennskap til bransjen og folkene de kommuniserer med. Jeg bare trykte på "send" jeg :)

Topp