Tonny Kluften
Administrator
Sjekket loggen (awstats) til en av klientene mine i dag. De får mye trafikk fra eposter fordi de sender ut mye reklame på epost. Jeg klikket på en av epost-referrerlinkene for å sjekke hvilket firma dette gjalt og sannelig min hatt, jeg kom rett inn på epostkontoen til daglig leder i en IT-bedrift i Oslo.
Kort oppsummert:
- Den daglige lederen har klikket på linken i eposten (en vanlig link til forsiden på et nettsted).
- Det blir opprettet en oppføring i loggen til klienten min.
- Jeg sjekker loggen, klikker på noen linker for å se på nettstedene.
- Jeg leser (kunne ha gjort hvis jeg var en snok) eposten til daglig leder.
Hvordan kan dette være mulig? Sendes det med passord når referreroppføringen lages eller er ikke epostkontoen passordbeskyttet?
Dette er jo sinnsvakt sløvt, dette er en IT-bedrift som lever av å selge programvare til en spesiell næring. Tør ikke tenke på sikkerheten i den programvaren.
Kort oppsummert:
- Den daglige lederen har klikket på linken i eposten (en vanlig link til forsiden på et nettsted).
- Det blir opprettet en oppføring i loggen til klienten min.
- Jeg sjekker loggen, klikker på noen linker for å se på nettstedene.
- Jeg leser (kunne ha gjort hvis jeg var en snok) eposten til daglig leder.
Hvordan kan dette være mulig? Sendes det med passord når referreroppføringen lages eller er ikke epostkontoen passordbeskyttet?
Dette er jo sinnsvakt sløvt, dette er en IT-bedrift som lever av å selge programvare til en spesiell næring. Tør ikke tenke på sikkerheten i den programvaren.