Ekslusiv rett til salg av vare i landet - hvordan?

Er dette noe som lar seg gjøre? Har funnet en vare som bare 1 annen her i landet selger, så vidt jeg har greid å finne ut, og tanken har slått meg at det må være fint om man får er ekslusiv avtale med produsent slik at man som eneste firma dekker feks hele Norge eller kanskje til og med hele Norden. Hvordan skal man begå seg for å gjøre noe slikt?

looper

Medlem
tja...tenker du på agentur?
Da er det bare å peise på, men hvis en annen selger det så kanskje avtalen er inngått med en annen og kanskje det er grunnen til at det selges kun av en annen.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er ikke mulig å få enerett på en vare hvis det ikke gjelder for hele EU-området: det er fritt frem for å parallel-importere fra EU og ingen kan stoppe det.

Som konkurrent får jeg kanskje ikke tak i varen direkte fra produsenten, men hvis jeg kan kjøpe det en annen plass i Europa, og importerer jeg på denne måten, kan du ikke gjøre noe mot det. Faktisk ville det vært ulovlig å prøvd å stoppe det (f.eks. ved å informere produsenten om dette som så tar en alvorlighetssamtale med/truer mellommannen i EU).

Hvilke regler gjelder for parallellimport? - Jusstorget.no

Gjelder det samme om varen kommer fra et sted utenfor Europa?

Spør fordi etn kamerat av meg har en onkel som har enerett i Norden på et asiatisk produkt. Tenkte noe i samme baner.

HPF

Medlem
Gjelder det samme om varen kommer fra et sted utenfor Europa?

Spør fordi etn kamerat av meg har en onkel som har enerett i Norden på et asiatisk produkt. Tenkte noe i samme baner.
Er det produkter som selger godt og har gode marginer så er det som oftest bare tidsspørsmål om når de finner veien inn via parallell kanaler.

Asiatene, spesiellt kineserene, går etter volum så de lager gjerne ekslusivavtale med den som lover høyest volum - og dagen etter avtalen er signert selger de via mellommenn inn i det samme markedet.

sta

Medlem
Så rent praktisk lar det seg faktisk ikke gjøre å få enerett på en vare fra Kina?

Nei, og dette gjelder for varer fra et hvilket somhelst annet land også. Som Pong skriver er det ikke ulovlig med gråimport, så du har ingen juridiske sanksjonsmuligheter mot eventuelle konkurrenter.

Et godt eksempel på dette er Weber som lenge forsøkte å kontrollere markedet med hard hånd. De slo bl.a. hardt ned på forhandlere som ikke fulgte veiledende priser og de kuttet vel også avtalen med en stor tysk importør da det ble avdekket at denne hadde solgt produkter videre til en "ikke autorisert" forhandler i Norge.

Topp