MariusB: Hele boka jeg lenker til ligger ute til a) kjøp eller b) gratis lesning. Anbefales for alle som jobber på nettet i hvertfall. Den snakker ærlig om en bransje som skifter fra dag til dag. Forretningsplaner tre år frem i tid er bare ikke mulig på nett, og det er fra nett jeg kommer når jeg engasjerer meg i denne debatten.
Nettjenester eller produkter som høres fantastiske ut på papir er det ikke alltid i virkeligheten, og av og til er det heller en underdog alle dømmer nord og ned som får det til. Det er som med utesteder: De kommer og går, og publikum er ikke lojale. De går på de utestedene som til enhver tid er mest i vinden. Mye av det er helt tilfeldig. I stedet for å bruke årevis på å få ut produktet eller skrive forretningsplaner slik at man får inn 50 mill i venturekapital (og mister styringa over eget selskap og blir sittende i tunge styremøter annenhver dag..) bør man få ut en prototype tidlig og se hvordan markedet eller kundene eller brukerne reagerer.
Hvor er Facebook om tre år? Tre år er kjempelenge på nett. For alt vi vet har Facebook blitt helt erstattet innen 2013. Nettby hadde en opptur og nedtur på bare fire år, og legges nå ned.
Jeg skjønner at alle som har studert på BI har tro på forretningsplaner. Jeg er nå med på en startup på web og det er investorer interesserte i å kjøpe seg inn. Vi har ikke en eneste forretningsplan, og vi har aldri lett aktivt etter investorer. Men vi viser gjennom produktene vi lager hva vi mener (show it, don't tell it... just do it... osv.). Vi har måttet endre strategi mange ganger, vi har slaktet en masse ideer, vi har lagt ting på vent fordi vi har måttet prioritere annerledes etter at vi begynte å skjønne hvordan ting fungerte, osv.
Amerikansk investeringsteori er milevis fra den norske hverdagen. Venturekapital er folk som er interessert i å komme seg inn, hausse opp greia, og selge for å dra inn en fet profitt. Det er ikke denne typen investorer man trenger i startfasen!
Les hva de som faktisk har vært der skriver i boka jeg siktet til i mitt første innlegg:
Getting Real: Fund Yourself (by 37signals)
Avhengig av hva man skal gjøre må man ofte ha noe å vise frem - en presentasjon eller forretningsplan eller hva som helst. I mange tilfeller vil en prototype som siste poster her nevner eller kanskje bare en enkel powerpoint være mer enn nok til å få hjul til å rulle.
Hvis man skal ha noe igjen for innsatsen i startfasen er det viktig å ikke gi bort for mye til investorer som kanskje skusler vekk hele ideen fordi de tar styringa og ikke skjønner seg på det du skjønner deg på. Vent lenge nok til å kunne selge når du har noe å selge.