Eie domene på produkt som skifter importør

Tonny Kluften

Administrator
Hvis følgende:

- Et domene består av kun et produktnavn.
- Produktet har fått ny eneimportør i Norge
- Firmaet som tidl. importerte produktet av produsent (utenfor EU) får ikke lov til å importere og produsent leverer kun til et annet firma i Norge, som er nåværende importør.

Hvem har rettighetene til det domenet? Kan ny importør kreve å få overta domenet fra den gamle importøren?

Emnet parallellimport er ikke interessant/aktuelt her.

Jeg ville sendt en e-post til Norid for å høre. Men jeg vil tro at ny importør ikke kan kreve å få domene gratis. (Domenenavnet er i første omgang ikke registrert i ondtro) Dette ville ikke vært på sin plass, derimot bør den nye importørene har mulighet til å kjøpe domenet.

Bjørn

Domenespekulant
Nåværende eier har ikke handlet i ond tro, så ingen kan kreve at han gir det fra seg. Dog vil det vel være på plass at han selger til ny eneimportør overtar domenet for en symbolsk sum.

Tonny Kluften

Administrator
Vil det være på sin plass? De har ikke frivillig gitt fra seg agenturet på produktet, fikk plutselig beskjed om at de ikke får importere det lenger etter å ha lagt ned 3 års jobb for å bygge opp merkevaren. Annonser i blader, på nett osv. Så mister de produktet til et firma som produsent antar vil selge mere. Ja, det er slik business fungerer og det er selvsagt fullt lovlig, men å overføre det domenet billig til ny importør ville vært veldig vanskelig for meg hvis det var meg det gjaldt.

Vil det være på sin plass? De har ikke frivillig gitt fra seg agenturet på produktet, fikk plutselig beskjed om at de ikke får importere det lenger etter å ha lagt ned 3 års jobb for å bygge opp merkevaren. Annonser i blader, på nett osv. Så mister de produktet til et firma som produsent antar vil selge mere. Ja, det er slik business fungerer og det er selvsagt fullt lovlig, men å overføre det domenet billig til ny importør ville vært veldig vanskelig for meg hvis det var meg det gjaldt.

Hel enig, som jeg sa tidligere. Mulig for å kjøpe domene, det vil ikke si at man bør gi det bort eller selge det billig. Jeg vil tro at domene er verdt en del for den ny eneimportøren. Her bør det forhandles om en sum, som begge parter kan leve med.

Bjørn

Domenespekulant
Tror jeg mistforsto litt Tonny, og er enig med konklusjonen til abroke. Selv om ny importør klager inn for domeneklagenemda, kan jeg ikke se at han skal kunne få domenet uten kostnader.

Topp