Dumt å bruke wordpress-blogg som "bildebase"?

metallian

Medlem
Litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette men:
Eksempel-jeg har postet noen bilder fra min siste artikkel på et forum f.eks som her: Sportfiskeforum.se - Allt om sportfiske • Visa tråd - Laksefiske Gaula 2012

Jeg har da bare enkelt (og som et resultat av latskap...) brukt url fra bildene på min artikkel på dette forumet. Så begynte det å svive litt forsiktig i bakhodet...er dette dumt? belaster jeg server mye med slik bruk av bilder fra bloggen? Burde jeg bruke flickr eller noe istedet?

hvaer

Medlem
Selv bruker jeg dropbox som base for alle bildene jeg bruker. Det senker presset på serveren, bruker mindre plass, og backup'en av det som ligger på serveren er mye mindre. Og til deling av bilder på forumer o.l. så er dette langt mer fornuftig, og svært enkelt.

TorsteinO

Art Director & grunder
Dropbox funker fint, man bør jo være klar over at de har noen begrensinger, men de er ganske rause for å si det forsiktig: 20gb trafikk pr dag pr konto (visstnok) for gratiskontoer, og 200gb/dag/konto for betalende kunder.

Det de derimot er strenge på, er hvis man går over denne grensa (er vel mest aktuelt hvis noen skulle dele en film, store programmer e.l.). Da blir det bare en feilmelding, uten noe mer om og men, du får en mail om det, men den kommer først når du er over, ikke på forhånd hvis du begynner å nærme deg, og jeg tror ikke det er noen måte å vite hvor mange ganger filer man har delt har blitt lasta ned eller total båndbredde som har blitt brukt, og varigheten av stengningen er ganske lang - og økende: 1.gang - 72 timer, 2. gang - 144, 3. gang - 288, osv...

Bjørnar

Gründer
Jeg ville ha publisert på egen blogg - og prøvd å dra mest mulig trafikk ut av dette, så langt det lar seg gjøre.

Bjørnar

Gründer
Slik jeg forstår det bare hotlinker han bilder fra bloggen og viser dem på forumet, da har det ingen hensikt i å ha bildene på egen blogg.
Dersom man lager for eksempel bb-kode til et bilde, smeller inn som miniatyr, med url til originalbilde, så blir det en hensikt å ha på egen blogg. Eller?

metallian

Medlem
Nå linker jeg jo som TonnyK sier på samme måten som om jeg ville brukt flickr men bildene er jo allerede lastet opp på min blogg så for å spare litt arbeid har jeg "hotlinket" noen bilder rundt om, delvis i forbindelse med å genrere trafikk fra sidene jeg hotlinker bildene på. (ikke via bildene da), se eksempelet i første innlegg.

Men jeg innser nok at dette bør jeg unngå i stor grad.

Topp