Dropshipping til Norge: DDP, VOEC, og anbefalinger for leverandører

Rune A

New Member
Hei alle sammen!

Jeg vurderer å starte en dropshipping-virksomhet med fokus på Norge og EU. Jeg ønsker å bruke enten Shopify eller WooCommerce for nettbutikken min og vil gjerne høre deres erfaringer og anbefalinger om følgende:

1. Leverandører og agenter:
    • Hvilke leverandører eller agenter anbefaler dere som jobber sømløst med Shopify eller WooCommerce?
    • Jeg har sett på aktører som CJ Dropshipping, Wiio, og HyperSKU, men er usikker på hvem som gir den beste kombinasjonen av pris, leveringstid og brukervennlighet.
    • Er det andre plattformer som fungerer bedre for dropshipping?
  2. DDP og VOEC:
    • For Norge, er det best å bruke leverandører som tilbyr DDP (Delivered Duty Paid) for å unngå at kundene mine får ekstra toll og avgifter ved levering?
    • Hvordan fungerer VOEC (VAT On E-Commerce) i praksis? Vil det være bedre å bruke en plattform som AliExpress (som er VOEC-registrert), eller bør jeg prioritere DDP fra andre leverandører?
  3. Automatisering og integrasjon:
    • Jeg ønsker en løsning der alt fra produktimport til ordrebehandling og frakt fungerer sømløst.
    • Er det noen spesifikke verktøy, apper eller plugins dere anbefaler for Shopify eller WooCommerce som gjør dette enklere?
Jeg setter stor pris på alle tips og erfaringer dere kan dele, spesielt om hva som fungerer bra for dropshipping til Norge.

Takk på forhånd!

xdex

Medlem
Jeg har erfaring med dropshipping og har hjulpet en rekke bedrifter med dette. Det viktigste er å etablere et godt samarbeid med en pålitelig leverandør som kan tilby produktene du vil selge. Fokuser på en nisje, for eksempel "bartenderutstyr," og finn en leverandør som kan dekke hele produktutvalget. Dette forenkler logistikken betydelig. Unngå å bruke AliExpress, de tar ikke hensyn til VOEC-regelverket, noe som kan resultere i ekstra kostnader for kundene dine.

Min erfaring er at mange dropshippere har trukket seg, særlig etter at Temu kom på banen med toll- og avgiftsfrie leveranser. Likevel er dette en vurdering du må gjøre basert på din egen strategi. Markedet for småvarer som sugerør og mobildeksler ser ut til å være i nedgang, med mindre man kjøper i større kvanta for videresalg til mindre butikker.

Det beste rådet jeg kan gi, er å legge bort tanken om full automatisering og integrasjon i starten. Prøv deg fram manuelt først for å forstå prosessene. De fleste nettbutikker kan synkroniseres med et enkelt Excel-ark som deles med leverandøren, så dette er ikke et stort problem.

Tips oppsummert,
  1. De fleste plattformer fungerer godt, men vær oppmerksom på at Shopify tar en andel av omsetningen din. Legg til 1-2 moduler, så koster nettbutikken fort mye penger.
  2. Finn en leverandør med VOEC-avtale for å unngå uforutsette kostnader og forsinkelser. Rask leveringstid er også viktig; for eksempel kan varer fra Temu leveres innen 7–12 dager med Helt Hjem.
  3. La automatiseringen komme naturlig når volumet tilsier det. Før du får 10–20 ordre om dagen, kan du håndtere bestillingene manuelt på 5–10 minutter.

Rune A

New Member
Hei, og takk for tips!

Jeg ser du anbefaler å fokusere på leverandører med VOEC-avtale for dropshipping til Norge, men siden ikke alle leverandører tilbyr dette, vurderer jeg også DDP (Delivered Duty Paid) som en løsning. Jeg har noen spørsmål knyttet til begge tilnærmingene:

1. VOEC-leverandører fra Kina:
    • Hvilke leverandører eller plattformer i Kina anbefaler dere som er VOEC-registrerte?
    • Er det noen spesifikke aktører som har vist seg å være pålitelige, både når det gjelder leveringstid og kundeservice?
  2. Erfaringer med DDP:
    • Hvilke leverandører eller plattformer har dere erfaring med som tilbyr DDP for leveranser til Norge?
    • Hvordan fungerer dette i praksis, og hva er de største fordelene/ulempene ved å bruke DDP?
  3. Kostnader og oppsett:
    • Hvordan oppleves kostnadsbildet for DDP sammenlignet med VOEC-løsninger?
    • Er DDP vanligvis inkludert i fraktprisen, eller må man spesifikt velge dette som en tilleggstjeneste?
  4. Håndtering av returer og reklamasjoner:
    • Er det noen forskjeller i hvordan reklamasjoner og returer håndteres under DDP og VOEC?
    • Hvilken løsning gir best kundetilfredshet?
  5. Anbefalinger:
    • Basert på deres erfaring, hvilken av disse modellene fungerer best for dropshipping til Norge?
    • Hvilke aktører har dere hatt best erfaring med, enten det gjelder VOEC eller DDP?
Jeg setter stor pris på innsikt rundt dette, spesielt med tanke på hvilke løsninger som gir minst friksjon og best leveranse til kundene i Norge.

På forhånd takk!

xdex

Medlem
Det er vanskelig for oss å gi et konkret svar på hvilken leverandør du bør velge, da det finnes mange alternativer. Du kan begynne med å utforske plattformer som Alibaba og JD for å finne leverandører som kan dekke dine behov. Kostnadene vil variere avhengig av avtalen du forhandler fram; det finnes ingen universell fasit.

En stor del av arbeidet med dropshipping er å finne en leverandør som oppfyller dine krav. De fleste deler ikke informasjon om sine leverandører, da det er tidkrevende å bygge disse relasjonene, og fordi konkurransen gjør at mange nettbutikker er tilbakeholdne med å hjelpe potensielle konkurrenter.

Når det gjelder retur og reklamasjon, må du som oftest selv erstatte produktet. Med mindre du driver en stor virksomhet med høy omsetning, er det lite sannsynlig at leverandøren dekker slike kostnader. Be kunden returnere den defekte varen til din firmaadresse, og kjøp deretter en ny vare fra din dropshipping-leverandør. Jeg har aldri hørt om ett kinesisk selskap som godtar returer (selv om de skriver at de gjør det) med mindre vi snakker om varer med høye kostnadsrammer pr. produkt.

Husk også at norsk lov gir kundene 14 dagers angrerett. Om produktet du selger holder lav kvalitet, kan du forvente hyppige returer og reklamasjoner, og du vil juridisk være forpliktet til å tilbakebetale kundene uansett årsak.

Topp