Dropshipping og MVA

ChrisE

Medlem
Hei og hopp!

Jeg ser det er mange tråder rundt det med dropshipping, men det var vansklig å finne noen konkrete svar. Jeg har funnet et niche produkt, samt en leverandør fra asia som kan levere produktet for meg. Problemet er at prisen på produktet varier mellom 100-400 kroner. Dette vil da overstige 200 grensen vi har her i Norge. Forståelig nok er jeg nødt å betale MVA og evt. Toll på dette produktet. Hvordan kan jeg gjøre dette, uten at kunden vil få problemer med MVA og toll? Altså at det er forhåndsbetalt av meg.

Nutz

Med lem
Tror du er kommer i en vond sirkel uten noen muligheter til å tjene penger her når det er snakk om så små forsendelser..
Toll og mva er ikke det helt store når det gjelder utgifter, men kostnadene med selve fortollingen som speditøren skal ha. (altså det det koster i administrasjon).
Få klarlagt dette fremfor det andre.

Nutz

Med lem
De kostnadene er helt individuelle og varier noe grusomt, alt ettersom hvem det er som utfører tjenestene.
Selv med egenfortolling, så vil speditørene kreve et "gebyr" for papirarbeidet.

ChrisE

Medlem
Da høres det veldig uaktuelt ut. Jeg har en annen niche som jeg kommer til å gå for da, hvor produktene varierer under 200 kroners grensen. Tusen takk for hjelpen Nutz ;)

Nutz

Med lem
Hvis du har tro på et "veldig billig-produkt", så kjøp inn selv, i noe større kvanta slik at du får fordelt kostnadene på forsendelsen over flere enheter.

ChrisE

Medlem
Jeg har vurdert det som et alternativ. Problemet er at jeg bor i Danmark, men ønsker å treffe det norske markedet. Jeg har et alternativ, da jeg kan få et familiemedlem å hjelpe til med "varelager", men først vil jeg teste ideen for å se om det er noe å satse på. Jeg gjør det hovedsakelig for å lære, men jeg tror ideen er ganske god i seg selv ;)

picxx

WF 09
Det er få produkter det er toll på, så det er ikke så stort problem.
Det tilkommer derimot moms på 25(?)% pluss 89.- i fortollingsgebyr hvis en eller annen tulling snitter i papiret på pakken.

Det sagt så er det en grense på 1000.- hvis varen er sendt fra privat avsender til privat mottaker som gave.
(Blir vel dratt inn i grisebingen og skutt i panna nå som jeg kommer med forslag til slike svindelforsøk)
Her også vil det påkomme et fortollingsgebyr på 89.- hvis en eller annen tullpeisen snitter i papiret.

Topp