Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Double og Triple Serving på google.no

kompaniet

New Member
Hei,

Har kommet over en konkurrent som annonserer med 3 forskjellige websider på samme søkeord som vårt selskap gjør, ser ut som han har ganske dype lommer og de kommer til og med opp som nummer 1-2-3 på enkelte betalte søk. Meldte fra om dette til google men de ser ikke ut til å bry seg overhodet, de påstår at sidene gir en forskjellig brukeropplevelse og forskjellig pris, men de har ingen prisinfo overhodet og annonserer med samme bilder og produkttekst på kopi sidene.

Skjønner ikke at google lar dette skje da det hemmer konkuranse og gir dårligere søkeresultater for brukere. Det står ogsp klar i googles egne TOS: Double-Serving Policy - Google AdWords Certification Program Help

Noen som har erfart det samme? Råd? Tenkte jeg skulle ta kontakt med media angående dette så om noen fler har erfart det samme ta kontakt via PM så kanskje vi kan gjøre et felles framstøt.
 

adeneo

Medlem
La meg se om jeg har forstått dette riktig.

En konkurrent av dere har tre unike (med unike mener jeg URL) nettsider innen samme sjanger, og alle tre rangerer bedre enn deres nettside.

Du ønsker at Google skal straffe vedkommende, noe de har bekreftet at de ikke har noen planer om å gjøre.

Du ønsker nå å kontakte media om dette grufulle eksempelet, slik at det blir ordnet opp i, som forhåpentligvis vil føre til at dere kommer øverst i søkeresultatet i stedet for denne kjeltringen.

Har det slått at deg at det kanskje er dere som gjør noe feil ettersom dere ikke klare å rangere bedre enn noen av disse tre sidene til vedkommende sjarlatan.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Trådstarter skriver jo om "betalte søk" så jeg tipper at konkurrenten rett og slett betaler mer pr klikk en dere og dermed får de også flere synlige annonser.

Så lenge de har forskjellige nettsider knyttet til forskjellige Adwords-kontoer, skjønner jeg ikke hva de gjør galt?

Tror kaaanskje at dere ikke har en veldig sterk sak her. :D
 

kongen

kongemedlem
Hvilken bedrift gjelder det, han konkurrenten din? Send PM hvis du ikke vil skrive den her.
 

kompaniet

New Member
Trådstarter skriver jo om "betalte søk" så jeg tipper at konkurrenten rett og slett betaler mer pr klikk en dere og dermed får de også flere synlige annonser.

Så lenge de har forskjellige nettsider knyttet til forskjellige Adwords-kontoer, skjønner jeg ikke hva de gjør galt?

Tror kaaanskje at dere ikke har en veldig sterk sak her. :D

Poenget er ikke om de betaler mer eller ikke men at de bryter reglene, om dette er lov er det jo bare å skape 10-15 sider så eier man hele førstesiden på google....

Hva har det å si om de har forskjellige adwords kontoer så lenge det er samme firma som står bak.

Helt åpen for konkurranse så lenge er fair men dette bryter jo med retningslinjene når samme firma har tre annonser.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du må skille mellom betalte søkeresultater (Adwords) og ikke betalte søkeresultater (organisk søk).

Man kan kun betale seg frem til resultater over og til høyre for de organiske søkeresultatene.

Og nei, det er absolutt ikke å skape 10 nettsider for å eie hele førstesiden på Google. Det krever ofte mye jobb for å få en nettside godt synlig hos Google og jeg ser fortsatt ikke noe galt i å ha flere nettsider selv om dette til syvende og sist er samme firma.

Men før vi fortsetter diskusjonen, må du bli enig med deg selv om du mener betalte eller organsike søkeresultater, for det er to vidt forskjellige ting og jeg mistenker at du blander kortene litt her...
 

kompaniet

New Member
Du må skille mellom betalte søkeresultater (Adwords) og ikke betalte søkeresultater (organisk søk).

Man kan kun betale seg frem til resultater over og til høyre for de organiske søkeresultatene.

Og nei, det er absolutt ikke å skape 10 nettsider for å eie hele førstesiden på Google. Det krever ofte mye jobb for å få en nettside godt synlig hos Google og jeg ser fortsatt ikke noe galt i å ha flere nettsider selv om dette til syvende og sist er samme firma.

Men før vi fortsetter diskusjonen, må du bli enig med deg selv om du mener betalte eller organsike søkeresultater, for det er to vidt forskjellige ting og jeg mistenker at du blander kortene litt her...

Ok jeg poster i Adwords forumet da dette gjelder kun Adwords. Jeg vet hva SEO er og at det ikke er noen barnelek å bli NO1 men det er ikke det jeg vil fram til her. Det dreier seg om at google tillater samme firma å kjøre 3 annonser på samme søkeord i samme bransje.
 
Om det du sier er riktig høres det ut som Google, ikke føler egne retningslinjer. Men det skal nok ikke så mye til før Google tillater dette som sidene designsmessig og innholdsmessig er ulike. Google blir nok ikke så mye tid på å finne ut hvem som står bak hver adwordskonto, så lenge pengene kommer inn. Derimot Adsense er de veldig flinke med å stenge folk ute fra. Er nok ikke helt uvanlig at folk har flere adwordskontoer..
 

zapotek

Medlem
Det er ihvertfall ingen tvil om at det er imot TOS:

"Google doesn't permit multiple ads from the same or an affiliated company or person to appear on the same results page. We've found that pages with multiple text ads from the same company provide less relevant results and a lower quality experience for users. Over time, multiple ads from the same source also reduce overall advertiser performance and lower their return on investment."
 

picxx

Well-Known Member
Det er googles enestående rett å la de som google vil bryte deres brukervilkår få lov til dette, på samme måte som de også har rett til å straffe de som bryter de samme brukervilkår. Google er et firma som også tørster etter profitt, hverken mer eller mindre.
 

kompaniet

New Member
Det er googles enestående rett å la de som google vil bryte deres brukervilkår få lov til dette, på samme måte som de også har rett til å straffe de som bryter de samme brukervilkår. Google er et firma som også tørster etter profitt, hverken mer eller mindre.

Ja du har nok rett, Google "DO NO EVIL" mantra er nok bare BS. Money talks :) På lang sikt taper de nok på dette uansett, da de serverer et dårligere produkt til brukerne, Google er nok blitt for store og grådige, kommer nok snart en smart utfordrer og tar over.
 
Topp