Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenenavn snappet før egenerklæringsskjemaet er sendt. Baerekraft .no

ev25

New Member
Domenet baerekraft .no har vært ledig siden sommer 2019. Jeg registrerte domenet som privatperson via Domeneshop fredag 10.januar 2020. Før egenerklæringsskjema for .no domene er sendt inn er domenet blitt registret av en annen (en enkeltmannsforetak i Ålesund) via domeneregistar Uniweb.

Kl.07:30
Logget inn på Domeneshop, søkt etter domenet, domenet var ledig, bestilte domenet. Først prøvde jeg å betale med Vipps og deretter med Mastercard, det feilet (fikk error melding med begge). Da betalt jeg med Visa debetkort, da gikk det ordren gjennom. Det kom opp en melding Takk for bestillingen (kl. 07:36).

Kl 09:27
Oppdager jeg at det lå en epost fra domeneshop (kl 07.36) som jeg ikke har lest. Mailen omhandlet «egenerklæring for baerekraft .no». Sendte da egenerklæringsskjema.

Kl:09:30
Fikk epost fra Domeneshop «domenet kunne ikke registreres»

Domenet har blitt registrert i mellomtiden, kl.07:58, kun 22 minutter etter at jeg har sendt inn bestillingen hos Domeneshop.

Hvordan fikk enkeltmannsforetaket tips om det lå en bestilling hos Domeneshop og egenerklæringsskjema er ikke sendt inn?

Har dere opplevd noe lignende? Hvis noe av dere har informasjon om hva som kunne ha skjedd kan dere poste det her på forumet eller send meg en pm. Dere kan også kontakte meg på oksehornan (at) gmail.com

På forhånd takk for hjelpen
 

ptomter

Medlem
Norid har ingen lister over domener som det ikke er sendt egenerklæring på i den forstand at domenet blir ikke reservert men kun registrert når Domeneshop eller en annen registrar har sendt inn registreringen med egenerklæring. Så her er det nok bare en som har registrert domenenavnet i mellomtiden desverre . Dette kan skje, og sånt skjer oftere enn man tror dersom man ikke benytter en registrar som har sanntidsregistrering med egenerklæring automatisk godkjent under bestilling. Uniweb og alle andre registrarer har ingen tilgang til andre sine systemer for å se hva som ligger "under bestilling" da dette er som sagt kun lokalt og ikke noe med Norid å gjøre.
 

TMM

Medlem
Var det noe spesielt som gjorde at du prøvde å registrere domenet akkurat den dagen (nyhetssak om bærekraft e.l.)? Ser dagens eier har registrert et par til lignende domener samme dag, kan jo være at dere har tenkt samme tanken..

Ellers er jeg enig med de andre her, NORID har nok ikke oversikt over søknader som DS ikke har sendt inn enda grunnet manglende egenerklæring. Det måtte i tilfelle være utro tjener / lekkasje fra DS - men det virker lite trolig da de etter min erfaring er seriøse.
 
Topp