Dns

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Navnetjenere holder. Straks du setter DNS til dine egne tjenere vil all trafikk gå mot din server. Det som er viktig med .no-domener er at du må opprette webhotell på serveren for domenene FØR du setter DNS til dine egne tjenere. Norid sjekker nemlig om det kommer svar fra tjenerne før endringene lagres.

U

Uregistrert

Guest
Du må også sette MX records. MX og A records kan naturligvis peke til forskjellige servere, og disse må da selvfølgelig begge være korrekt.

Tonny Kluften

Administrator
Det som er viktig med .no-domener er at du må opprette webhotell på serveren for domenene FØR du setter DNS til dine egne tjenere. Norid sjekker nemlig om det kommer svar fra tjenerne før endringene lagres.

Det du sier der er faktisk ikke alltid like enkelt. Hvis du bruker cPanel så er ofte webhotellenes WHM konfigurert til å ikke la deg legge til addon domener før DNS er satt mot serveren. Dette pga sikkerhetshensyn. Gjett om jeg har diskutert med mange webhoteller om dette. Særlig amerikanske, puh.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Etter å ha lest det som Uregistrert sier kan ikke jeg forstå noe annet enn at det avhenger om vi kjører Windows eller Linux. Jeg kjører Linux og har aldri satt noe som helst annet enn DNS på domenene som er registrert hos f.eks Domeneshop. Straks etter DNS har blitt oppdatert har alt vært styrt direkte fra serveren. (da fra WHM/cPanel.)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tonny skrev:
Det du sier der er faktisk ikke alltid like enkelt. Hvis du bruker cPanel så er ofte webhotellenes WHM konfigurert til å ikke la deg legge til addon domener før DNS er satt mot serveren. Dette pga sikkerhetshensyn. Gjett om jeg har diskutert med mange webhoteller om dette. Særlig amerikanske, puh.
Jøss, sier du det altså. Jeg nevnte bare dette med at man må opprette webhotell før man endrer navnetjenerne på .no-domener fordi det vil bli avslått hos Norid dersom serveren ikke har dørene åpen for domenet. Det er ikke nødvendig på annet enn .no-domener slik jeg har forstått det altså. Kilde: Solidhost Support.

Oia pokkern, er det på DNS vi setter opp MXrecords og slikt ja. Da melder jeg pass fra tråden tror jeg. Hehe, trodde det var noen innstillinger vi satte samme sted som DNS for domenene jeg. Jeje. :)

Tonny Kluften

Administrator
Jeg kjører Linux og har aldri satt noe som helst annet enn DNS på domenene som er registrert hos f.eks Domeneshop. Straks etter DNS har blitt oppdatert har alt vært styrt direkte fra serveren. (da fra WHM/cPanel.)

Betyr det at hosten din har vært domeneshop også? Eller at du har domeneshop som registrar og hoster et annet sted?

Det Uregistrert sier stemmer ikke for utenlandske domener, men hva med norske? Er det ikke slik at hvis man setter navneserverne så overstyrer det alt?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tonny skrev:
Eller at du har domeneshop som registrar og hoster et annet sted?
Det jeg siterer her stemmer i min situasjon. :)

I mine tilfeller har hvertfall endring av navnetjenere gitt serveren full kontroll på alt. Både på norske og "ikke-norske" domener.

mkander

Medlem
Navneserverne (DNS-serverne) som settes på et domene er de serverne som holder mesteparten av DNS-informasjonen til det domenet.

På navneserverne kan det da settes forskjellige records, blant annet MX-records for å vise hvor epost skal sendes. Navneserverne fungerer som en telefonkatalog og informasjonen i dem blir propagert ut til andre navneservere, men de som er registrert på domenet er de som er satt som kilde til informasjonen.

Det er alt navneservere er, så det er altså helt nødvendig med en MX-record for å kunne motta mail.

mkander

Medlem
Tja, vanskelig å si akkurat hva som har skjedd. Tipper at det skyldes at dere setter navneservere til det dere får oppgitt fra webhotell-tilbyderen og at MX blir lagd automatisk gjennom kontrollpanelet ved for eksempel aktivering av eposttjenester.

SolidHost

Medlem
Når man benytter cPanel/WHM, så opprettes alle DNS oppføringer automatisk når man oppretter en konto, f. eks. test.com. Dette gjelder også MX oppføringen for dette domenet. MX settes opp som test.com med 0 (null) som prioritet. Evt. kan man endre MX oppføringen dersom man benytter annen server til mail eller f. eks. gmail.
Alle disse oppføringene som da blir automatisk opprettet er satt opp slik at man bare skal trenge å endre på navnetjenerene for at alle tjenester skal fungere på domenet.

Jeg tror, på godt og vondt, at Norid må ha verdens strengeste krav til oppsett av navneservere. De er en av få registrarer som faktisk sjekker at man har et gyldig oppsett og at navnetjenerene faktisk svarer for domenet du skal registrere. På grunn av dette lar vi våre kunder få opprette domener som ikke er registrert, slik som Tonny nevner ovenfor. Som Tonny også nevner, så er det en viss sikkerhetsrisiko med dette og på grunn av dette er det mange webhotell som ikke gir deg muligheten til å sette opp et domene først, spesielt amerikanske webhotell, da de amerikanske registrarene aldri sjekker korrekte oppsett.

Topp