Diskusjon i salgs-/jobbtråder

Vil bare lufte min mening om et tema som er oppe omtrent oftere enn noe annet i dette forumet, nemlig diskusjon i jobbtråder og annonsetråder.

Dette er noe noen er positive til og andre er negative til, noe vi ser ganske tydelig i en tråd fra i går der folk begynte å diskutere lovligheten i en nettside som var til salgs, og trådstarter etter hvert gikk lei og bad folk om å ta slike spørsmål på PM, starte ny tråd, eller holde kjeft.

Jeg mener at diskusjon i annonsetråder er en god ting, av flere grunner:

• Det er enklere for selger å forklare detaljene i forumet enn å måtte gi det samme svaret til ti forskjellige brukere på PM.
  • Det skaper en diskusjon rundt produktet, noe som fører til oppmerksomhet. Ja, dersom man har mye å skjule kan det være negativ oppmerksomhet, men i de fleste tilfeller vil slik oppmerksomhet bare være positiv for trådstarter, ettersom den gjør at flere legger merke til produktet.
  • I de få tilfellene der trådstarter ikke har rent mel i posen, hjelper slik diskusjon potensielle kjøpere å finne ut av dette. Husker for eksempel en tråd fra tidligere i år, der en bruker ønsket å selge to nettsider. I diskusjonen rundt disse nettsidene kom det fram at trådstarter ikke hadde rettigheter til bildene på siden, og at det han lovte brukerne på nettsiden bare var sludder. Ved å ha en åpen diskusjon om dette er sjansen større for at noen stiller de riktige spørsmålene og finner de riktige google-treffene som skal til for å avsløre dette.
  • Det kan gjøre trådstarter oppmerksom på et forbedringspotensiale han/hun i utgangspunktet ikke visste at eksisterte. Det er brukere av alle nivåer her, inkludert de som er nybegynnere når det kommer til salg. Ved å stille spørsmål i tråden kan man få tilleggsinformasjon til annonsen som man trenger for å ta en beslutning, og når denne informasjonen er på bordet øker det selvsagt sjansen for et salg (med mindre denne nye informasjonen er negativ, så klart, men hvorfor skulle den være det?).

Jeg er altså helt klart av den oppfatning at en diskusjon rundt produktet i en annonsetråd er positivt både for selger og for potensiell kjøper.

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har vel en fot i begge leire når det gjelder dette! For ofte er det kun negativ kritikk som kommer fra andre i slike tråder, og det er sjelden fra de som seriøst vurderer å handle eller søke jobb er mitt inntrykk.

Samtidig er det jo slik at dette er et diskusjonforum og man kanskje må regne med at det blir diskusjoner så lenge det er tråder og ikke annonser :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg kan vel også påstå at jeg har litt tanker rundt denne biten her. Slik jeg ser på det hele, så kan diskusjon i disse tråene være en god ting, men og ødelegge for trådstarter med negative og usaklige kommentarer er ikke og diskutere.

I tråden du viser til Olaf, så syns jeg faktisk det er OK med det spørsmålet som har kommet frem. Spørsmålet jeg husker i farta kom fra Clinton, og spørsmålet er absolutt relatert til et av produktene som selges, og spørsmålet dreier seg mer eller mindre om lovligheten rundt nettstedet. Absolutt veldig viktig og få ut slik informasjon slik at ikke noen kjøper nettstedet og havner i trøbbel fordi det finnes opphavsbeskyttet materiale tilgjengelig på siden.

Derimot svarte TS på spørsmålet. Han svarte også på en mindre hyggelig måte, men slikt kan man vel heller svare på med et negativt tyktepoeng og ikke enda mer diskusjoner rundt et spørsmål som allerede var besvart. Da er det strengt tatt ikke nødvendig for andre og begynne med samme skit. Spørsmålet har blitt spurt, spørsmålet har blitt besvart. Det er bra. Hvorfor skal da noen andre (som mest sannsynlig ikke har noen interesse for å kjøpe nettstedet) skrive i tråden?

Diskusjon rundt produktet syns jeg altså er ok. Derimot, diskusjon rundt pris på produktet og annet som ikke dreier som om produktet i seg selv og hvordan produktet fungerer syns jeg ikke har stort i trådene og gjøre. Diskusjon rundt selger som person vil jeg kunne påstå at er ok dersom man kan dokumentere at selger faktisk ikke har rent mel i posen. Og hinte til at selger ikke har nettopp det rene melet i posen uten og ha noe form for dokumentasjon på det - det syns jeg ikke hører hjemme noen sted.

Topp