Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Direkte personnummer validering

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Er det noen som har et script som validerer personnummer direkte etter det er tastet inn i et felt? Hadde satt kjempestor pris på om noen har noe å dele!
 

Nutz

Med lem
Hvilken verdi har dette egentlig som Javascript?
-Da man med et slikt nedlastet script kan fort generere egne "gyldige" numre med litt omskriving.
De som har lov til å sanke inn personnummer har nok også tilgang på oppslag i folkeregisteret.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kode:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Sjekk av personnummer, basert på http://wapedia.mobi/no/Diskusjon:F%C3%B8dselsnummer</title>
<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
function check_personalnumber_no( pno ) {
	// Check length
	if( pno.length != 11 )
		return false;

	// Split
	day = pno.substr(0,2);
	month = pno.substr(2,2);
	year = pno.substr(4,2);
	ind = pno.substr(6,3);
	c1 = pno.substr(9,1);
	c2 = pno.substr(10,1);
	yearno = parseInt(year);

	if( ind > 0 && ind < 500 ) {
		yearno += 1900;
	} else if( ind > 499 && ind < 750 && year > 55 && year < 100) {
		yearno += 1800;
	} else if( ind > 499 && ind < 999 && year >= 00 && year < 40) {
		yearno += 2000;
	} else if( ind > 899 && ind < 999 && year > 39 && year < 100) {
		yearno += 1900;
	} else {
		return false;
	}

	d1 = parseInt(day.substr(0,1));
	d2 = parseInt(day.substr(1,1));
	m1 = parseInt(month.substr(0,1));
	m2 = parseInt(month.substr(1,1));
	a1 = parseInt(year.substr(0,1));
	a2 = parseInt(year.substr(1,1));
	i1 = parseInt(ind.substr(0,1));
	i2 = parseInt(ind.substr(1,1));
	i3 = parseInt(ind.substr(2,1));
	
	// Calculate control check c1
	c1calc = 11 - (((3*d1) + (7*d2) + (6*m1) + m2 + (8*a1) + (9*a2) + (4*i1) + (5*i2) + (2*i3)) % 11);
	if( c1calc == 11 )
		c1calc = 0;
	if( c1calc == 10 )
		return false;
	if( c1 != c1calc )
		return false;

	// Calculate control check c2
	c2calc = 11 - (((5*d1) + (4*d2) + (3*m1) + (2*m2) + (7*a1) + (6*a2) + (5*i1) + (4*i2) + (3*i3) + (2*c1calc)) % 11);
	if( c2calc == 11 )
		c2calc = 0;
	if( c2calc == 10 )
		return false;
	if( c2 != c2calc )
		return false;

	return true;
}
//]]>
</script>
</head>

<body>
<form onsubmit="if( !check_personalnumber_no(this.elements['pno'].value)) alert('Det er noe feil...'); else alert('Alt er ok...'); return false">
<input type="text" name="pno" size="11" value="" />
<input type="submit" name="submit" value="Check" />
</form>
</body>

</html>
 

Nutz

Med lem
den der sjekker vel bare at det KAN være riktig (altså at det er matematisk korrekt), ikke at det faktisk er et gyldig personnr?
Er den måten å gjøre det på i Javascript.
Oppslag mot offentlige registre er den eneste måten å kunne validere et gyldig personnummer som er i bruk.
 

tyr897

Medlem
Diverse teleselskaper hadde tidligere direkte kobling mot kredittopplysninger med personnummer. Dette førte jo selvsagt til misbruk med at folk sjekket navn mot personnummer og telefonkatalogen med automatiske scripts. Det eneste fornuftige er å kontrollere mot sjekksummen og heller ta videre validering på backenden.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei igjen,

Tror jeg må formulere meg litt bedre - er ikke snakk om å sjekke at personnummeret faktisk tilhører et menneske, men å sjekke at den har et gyldig format (ikke bare riktig antall siffer).

F.eks så er jo de 6 første sifferene fødselsdato (som også validerer alderen). Det er mulig å validere basert på de gjenværende tallene i personnummer også, uten at jeg har satt meg for dypt inn i det systemet.

Har allerede laget validering for det i PHP: PHP | // - PERSONNUMMER $numb = $_POST['Personnumme - Kenneth
Problemet er at den validerer etter vi har trykket SUBMIT.

Skal teste Pong sin løsning nå!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Pong sitt script ser ut til å fungere. Er det noe mulighet for å legge inn alderssjekk i samme slengen? Scriptet skal utelukke personer som er 24 år eller yngre (ergo må man være 25 for å søke).

Er det også mulighet for å få det live?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er 24 år og den sier alt er OK! hehe..

Skulle hatt den til å enten si "Ugyldig personnummer", "Ikke gammel nok" eller ingenting (fordi personnummer er gyldig og personen er gammel nok).
 
Topp