lpride
Medlem
Forleden dag satt jeg og tenkte på det så aldeles gode gamle spørsmålet - hvordan differensiere seg fra konkurrentene?
Mitt spørsmål er hvordan dere stiller dere til følgende konsept:
Det markedføres på og gjennomføres at en betydelig andel av overskuddet av driften gis bort til veldedige organisasjoner. Det dokumenteres til kundene at dette er gjennomført.
1) Forutsett én butikk som selger en vare du ønsker og har råd til å kjøpe. Blir du mer villig til å kjøpe denne varen om en betydelig andel av overskuddet doneres til en eller flere veldedige organisasjoner?
2) Se for deg to butikker, med likt produktutvalg. Du er på utkikk etter å kjøpe slike produkter og tar turen innom de to butikkene. Den eneste forskjellen mellom butikkene er at den ene butikken donerer bort en betydelig andel av overskuddet til veldedig organisasjon. Blir du mer villig til å handle hos denne butikken enn den andre?
3) Ville du ha foretrukket å vite på forhånd hvilken veldedig organisasjon som ville bli mottaker?
4) Hvilke tanker gjør du om følgende: med jevnlige mellomrom, f eks kvartalsvis, halvårsvis eller årlig, sendes det ut ei liste med veldedige organisasjoner (som forbrukerne var informert om før de begynte å handle). (For en nettbutikk vil det være rimelig enkelt å sende e-post til alle sine kunder, gitt at e-post er nødvendig for å være registrert hos nettbutikken). Fra denne lista skal kundene stemme over hvilken organisasjon donasjonene bør gå til. Den som får flest stemmer får donasjonen. Hver kundes stemme vektlegges likt.
5) Forutsett det som blei oppgitt under pkt. 4), men med følgende endring: kundens stemme vektlegges etter hans omsetning. Dersom kunden har handler for X og total omsetning er Y, er kundens stemme vektet med faktor X/Y.
6) Forutsett 4) uten endringene i 5), men med følgende endringer: topp Z organisasjoner fra resultatene til avstemninga får en andel av overskuddet. Liker du dette bedre enn 4) i seg sjøl? Burde det da tas med endringene i 5) i tillegg? Burde mottakerne doneres en lik andel penger? Eller andel basert på .... ?
7) Ville du foretrukket at en organisasjon som blei mottaker av donasjer blei utelukka fra avstemning X antall ganger eller X antall år i fremtida?
8) Andre tanker, idéer, spørsmål, diskusjoner?=)
Mitt spørsmål er hvordan dere stiller dere til følgende konsept:
Det markedføres på og gjennomføres at en betydelig andel av overskuddet av driften gis bort til veldedige organisasjoner. Det dokumenteres til kundene at dette er gjennomført.
1) Forutsett én butikk som selger en vare du ønsker og har råd til å kjøpe. Blir du mer villig til å kjøpe denne varen om en betydelig andel av overskuddet doneres til en eller flere veldedige organisasjoner?
2) Se for deg to butikker, med likt produktutvalg. Du er på utkikk etter å kjøpe slike produkter og tar turen innom de to butikkene. Den eneste forskjellen mellom butikkene er at den ene butikken donerer bort en betydelig andel av overskuddet til veldedig organisasjon. Blir du mer villig til å handle hos denne butikken enn den andre?
3) Ville du ha foretrukket å vite på forhånd hvilken veldedig organisasjon som ville bli mottaker?
4) Hvilke tanker gjør du om følgende: med jevnlige mellomrom, f eks kvartalsvis, halvårsvis eller årlig, sendes det ut ei liste med veldedige organisasjoner (som forbrukerne var informert om før de begynte å handle). (For en nettbutikk vil det være rimelig enkelt å sende e-post til alle sine kunder, gitt at e-post er nødvendig for å være registrert hos nettbutikken). Fra denne lista skal kundene stemme over hvilken organisasjon donasjonene bør gå til. Den som får flest stemmer får donasjonen. Hver kundes stemme vektlegges likt.
5) Forutsett det som blei oppgitt under pkt. 4), men med følgende endring: kundens stemme vektlegges etter hans omsetning. Dersom kunden har handler for X og total omsetning er Y, er kundens stemme vektet med faktor X/Y.
6) Forutsett 4) uten endringene i 5), men med følgende endringer: topp Z organisasjoner fra resultatene til avstemninga får en andel av overskuddet. Liker du dette bedre enn 4) i seg sjøl? Burde det da tas med endringene i 5) i tillegg? Burde mottakerne doneres en lik andel penger? Eller andel basert på .... ?
7) Ville du foretrukket at en organisasjon som blei mottaker av donasjer blei utelukka fra avstemning X antall ganger eller X antall år i fremtida?
8) Andre tanker, idéer, spørsmål, diskusjoner?=)