300.000 er for lite å kunne investere i større prosjekt. Her følger det som regel med en viss risiko som flere ønsker å unngå. Jeg ville kanskje investert i en aksjeportefølje som var diversifisert ned til noe over risikofri rente. Eller satt alt på statsobligasjoner hvis du vil ha tilnærmet null i risiko. Jeg ville uansett satt pengene i noe som ga mer enn 3,5% avkastning.
Alt stykker ned til hvor mye risiko du er villig til å ta. Og deretter finne den investeringen som så klart vil kunne gi mest avkastning til minst mulig risiko.
Det er da masse bolig/eiendoms-investeringer man kan gjøre MariusB, ikke nødvendigvis kjøp av bolig alene, men bli med i investorgrupper. Eneste jeg kjenner litt til: UNION Eiendomsinvest Norge AS | UNION Gruppen
Men siden det er stilt på et webforum er det kanskje mer web-relaterte investeringer man tenker seg? Det er jo masse start-ups som alltid er ute etter investorer som kommer inn på et tidlig tidspunkt, da kan 300.000 være nok til å få en betydelig andel. Men slikt vil jeg påstå er høy-risiko, så man må være forberedt på å tape pengene. Jeg ville vært veldig forsiktig med å investere sånne summer i noe jeg ikke har innsikt i selv.
Ellers har jeg alltid tenkt at det hadde vært artig å investert i en oljebrønn i USA. Her er det noen norske som driver med slikt: Viking Oil & Gas > Prosjekter
Selv tror jeg at jeg henger meg på et mindre lignende prosjekt på høsten, som tillater litt lavere investeringer.
Takk for svar, jeg spurte fordi jeg var nysgjerrig.
Personlig ville jeg investert de 300.000 kronene i et gründerprosjekt som jeg personlig var aktivt involvert i, og brente for. Da blir det jo som du er inne på et prosjekt som man har ordentlig innsikt i. Og hadde det vært meg, så hadde nok prosjektet vært innen media på nett og mobil.
Om ideen er såpass god at man kan fenge andre gründere til å bli med på den, så kunne man jo prøvd å få med seg et par stykker til i å realisere den. Tre personer med pågangsmot og ståltro på konseptet, som hadde tatt 300.000 kroner hver som en "aktiv investering", så hadde man jo hatt et ganske fint fundament til å satse.
For det første, dette dreier seg om kvalitetsartikler skrevet av fagfolk, ikke "SEO-vennlige" artikler skrevet av "SEO-eksperter".
For det andre, du må skatte av de 300.000 hvis du har tjent dem, da sitter du igjen med kanskje 150.000 etter skatt hvis du har god lønn ellers. Så her er i praksis sjansen til å få 50% rabatt på artiklene, artikler verdt 300.000 betaler du i realiteten 150.000 for i forhold til om du bare skulle tatt ut pengene som lønn.
For det tredje man må velge et tema som er medium omfattende og som mange folk er forbrukere av. I artiklene er det affiliatelinker. Så skal man nå 3 mål. Å tjene inn igjen pengene er første mål og 300.000 kroner er ikke veldig vanskelig å tjene når man har mye godt innhold. Så etter en viss tid har man nådd mål 2, som er å starte tjene penger. Og da tjener man penger uten å jobbe noe særlig, og da har man nådd mål 3
Potensialet til å tjene mer penger enn man får i renter er stort, man er garantert det forutsatt at man har hodet på rett plass.
Enig med Tonny, men et lite tillegg - hvis man ikke har god peil på å sette opp nettsider selv, få noen som har det til å sette opp nettsiden for deg. Det vil koste relativt lite, og vil ha mye å si for å få mest mulig ut av resten av investeringen, både mht SEO, brukervennlighet, for å få sidene til å se tillitsvekkende ut, osv.
Har du 300 000 i egenkapital, så kjøp en utleiebolig. Du får lånefinansiert 2 mill kr med den summen. Jeg startet med utleie for 15 år siden, og nå lever jeg av dette. For all del ikke kjøp statsobligasjoner eller aksjer som vedkommende over nevnte. De fleste land har så høy statsgjeld at mislighold er uungåelig på sikt og aksjemarkedet er for risikofylt for en privatperson....kjøp noe konkret, ikke papir. Det er mitt råd. Jeg har fortsatt stor tro på gull, sølv og andre råvarer ettersom jeg ikke tror Ben Bernanke kommer til å slutte på trykke penger, selv om han sier at han skal trappe ned.
Nå har det riktignok boliginvestering gitt høy avkastning de siste ti årene. Men nye rapporter sier at boligprisene ventes å flate ut og stagnere i 2014. Når du må lånefinansiere en så stor del, så er det bare å håpe på at ikke renten vil øke. Det jeg skal frem til er at det også er stor usikkerhet og risiko også når det kommer til boliginvestering.
Må bare nevne at ligningsverdien på sekundærbolig økt med 10 prosent, fra 40 til 50.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.