Dere som lager hjemmesider for fysiske butikker og kafeer

zapotek

Medlem
Stort sett den eneste informasjonen jeg leter etter er åpningstidene, så hvorfor mangler den på så mange hjemmesider??? Det er like frustrerende hver eneste gang!

glalaksen

Medlem
Jeg har vært på mange "lokale" sider som mangler adresser.

Det er frustrerende det når man ikke er kjent på plassen.

zapotek

Medlem
Jeg har vært på mange "lokale" sider som mangler adresser.

Det er frustrerende det når man ikke er kjent på plassen.

Hehe har vært borti det også ja. Spesielt frustrerende når du finner omtrent alt mulig av annen unyttig informasjon om butikken / kafeen på siden. Bilde av hver ansatt - check, meny - check, historien til butikken - check, vareutvalg - check, MEN HVOR BEFINNER DEN SEG, OG NÅR ER DET ÅPENT??? Aaaaargh!

peterandrej

pensjonert moderator
Amen, desverre er det litt for mange som tenker: "Hvordan kan jeg få det til å se kult ut?".

Problemet er at de anser egne behov for å være de samme som behovene til ekstern bruker. Det enkleste eksemplet er alle de som skal ha bildekaruseller, ting som blinker, "dynamiske" elementer, osv. Grunnen til at de ønsker dette er todelt, men den viktigste grunnen er at de selv er inne på sidene sine hver bidige dag. Og er man inne på egne sider hver bidige dag, og gjerne flere ganger om dagen, så blir sidene fort kjedelige.

Det de ikke tenker på er at eksterne brukere nettopp IKKE er inne på sidene hver dag, slik at siden vil fremstå som "ny" uansett hvordan den ser ut.

For oss i "bransjen" er dette et gedigent problem. Vi bruker myyyyyyye tid på å prate kunder vekk fra "elg-i-solnedgang"-ideer.

Mange får nabogutten til å lage nettsiden for butikken deres eventuelt at de kjøper en template. Og ikke tenker på at siden skal være til for at kunder skal finne dem/finne frem og at kundene skal komme når butikken er åpen.

Noe av det første man lærer på høyere IT utdanning innen webutvikling er å gi besøkende det de leter etter. Og så er det også problemet med at det er lettere å selge en fancy nettsiden enn en god nettside. Med andre ord en side som er god på seo og gir brukerene det de leter etter er ikke alltid like godt mottat som en fancy nettside med unødvendige ting som blinker..

peterandrej

pensjonert moderator
Og så er det også problemet med at det er lettere å selge en fancy nettsiden enn en god nettside.

Alt avhenger av at nettsiden er tilpasset den målgruppen den er rettet mot. Fancy nettsider med masse artige effekter passer mange segmenter i markedet. F.eks vil en side rettet mot barn være avhengig av å ha noen blinkende greier, mens det vil være helt krasj å ha blinkende greier på en side med finansrådgivere som viktigste målgruppe.

Poenget er: Så lenge man har en klar baktanke med det man gjør så er det jo helt greit at man gjør som man gjør. Men som oftest råder det INGEN slik baktanke. Personlig pleier jeg å spørre kunden hvorfor man ønsker den eller den effekten. Svaret "vi har sett det på andre sider og synes det ser fett ut" er en gjenganger.

Men det svaret er dessverre ikke godt nok.

TorsteinO

Art Director & grunder
Du har en litt snodig innfallsvinkel til bildekaruseller peter...

Personlig pleier jeg å spørre kunden hvorfor man ønsker den eller den effekten. Svaret "vi har sett det på andre sider og synes det ser fett ut" er en gjenganger.

Har du tenkt over at det er stor statistisk sannsynlighet for at kunden er relativt "gjennomsnitts" på dette, og at det vil si at gjennomsnittsbrukeren også liker bildekaruseller? En bildekarusell kan f.ex. være en fin måte for brukeren å kunne bla seg gjennom en bildeserie av firmaets prosjekter.

Er en ganske stor forskjell på en rolig pent utført bildekarusell, og å ha masse blinkende/hoppende/dansende elementer i hytt og pine.

peterandrej

pensjonert moderator
Du har en litt snodig innfallsvinkel til bildekaruseller peter...

Det er ingen tvil om at jeg personlig hater dem. Hovedsaklig fordi jeg synes de er irriterende. Jeg har ikke funnet ETT godt bruksområde til dem heller :)

At gjennomsnittsnordmannen liker dem er ikke noe godt argument. Vi som setter opp hjemmesider for små bedrifter har LANGT mer erfaring enn gjennomsnittet i befolkningen, ergo er det vi som har peiling og derfor burde de høre på oss. Vil de ikke høre på oss kan de sette opp sidene sine selv :)

PS! Er ingen fan av lightbox-funksjonen heller. Den er annoying.

picxx

WF 09
At gjennomsnittsnordmannen liker dem er ikke noe godt argument. Vi som setter opp hjemmesider for små bedrifter har LANGT mer erfaring enn gjennomsnittet i befolkningen, ergo er det vi som har peiling og derfor burde de høre på oss. Vil de ikke høre på oss kan de sette opp sidene sine selv :)

Problemet er at de anser egne behov for å være de samme som behovene til ekstern bruker.

*kremt* :rolleyes:

Topp