Deler av siden identisk på tvers av domener: Redirect eller duplikat?

Trenger noen synspunkter på dette dilemmaet, da jeg ser fordeler og ulemper i begge to...

Jeg driver et nettsted som i stor grad er drevet av brukerinnhold. Brukerne laster opp innhold, og dette innholdet vises på siden.

I løpet av våren har jeg planer om å legge ut varianter av nettstedet på flere ulike språk. I tillegg til domenenavnet.no lanserer jeg domenenavnet.dk, domenenavnet.se og domenenavnet.com, som skal vise det samme innholdet som domenenavnet.no -- med det unntaket at innholdet presenteres på hhv. dansk, svensk og engelsk.

Jeg ønsker at disse skal være naturlig linket opp til hverandre slik at bidrag lagt opp på den norske siden også blir tilgjengelig på den svenske, den danske og den engelske siden. Det er altså ikke bare scriptet som er identisk, databasen er også identisk. Den eneste forskjellen på de fire sidene er språket de er skrevet på, og at lokalt innhold vil bli bedre presentert.

Men jeg har også noen undersider hvor brukeren selv kan velge språket siden skal være skrevet på. Og da sliter jeg litt: Skal jeg la disse sidene være på alle fire domenenavnene, eller skal jeg redirecte brukerne til det domenenavnet som matcher språket?

La oss for eksempel si at bruker A går inn på siden min og oppretter siden domenenavnet.no/bruker-a/. Denne siden er en samling av ting bruker A har lastet opp, og alle tingene bruker A har lastet opp er på norsk, derfor ønsker bruker A også at alle menyer, hjelpetekster osv. på siden skal være på norsk.

Samtidig blar bruker B gjennom domenenavnet.dk. Han ser en link til bruker As innhold, og klikker på denne. Hvor skal denne linken føre? Til domenenavnet.no/bruker-a/, eller til domenenavnet.dk/bruker-a/?

Dersom jeg lar dette innholdet være tilgjengelig på domenenavnet.dk, betyr det at vi har to nettsteder (og med .se og .com blir det fire) som er helt identiske. Det er kanskje ikke særlig heldig for søkemotoroptimaliseringen.

Dersom jeg i stedet for linker bruker B til domenenavnet.no, vil det medføre at bruker B må logge inn på nytt for å skrive kommentarer og slikt, og det medfører også at en link som i praksis ligger på samme nettsted fører til et helt nytt domenenavn, slik at når bruker B klikker på en link for å komme tilbake til forsiden, kommer han ikke til den danske siden han var på, men til en norsk side.

Alternativ 3 er å legge om hele siden slik at de fire sidene har hver sin database og bare viser lokale bidrag, men det ønsker jeg ikke.

Hva bør jeg gjøre her?

(Er jeg veldig uklar i hva jeg mener, si fra, så kan jeg prøve å forklare det litt bedre.)

Tonny Kluften

Administrator
Min mening er at det skal linkes på den måten som er best for brukerne, er det best for dem at det linkes til den norske eller til den danske siden?
Vil vel si at det er best å la brukere være på ett enkelt domene slik at de ikke blir forvirret, best for branding også.

Den norske siden vil ikke bli straffet med tanke på SEO, det er heller slik at den danske ikke får noen fordeler av at den har dublisert en norsk side.

Topp