Dedikert server

PIP

Medlem
Hei!

Jeg er på jakt etter en god dedikert server hvor jeg kan ha mine nettsider. De fleste sidene bruker WP + noen IPB-forum. Regner med å sette opp/ flytte 10 - 20 sider. Noen som har gode anbefalinger med tanke på gode løsninger og pris?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Selv bruker jeg domeneshop og hostgator. Har begynt å lukte på noen flere (ikke kjekt med alle egg i samme kurv), bl.a. host1.no og nordkappnett.no men har ikke tatt en beslutning der enda (for lite tid for øyeblikket).

TorsteinO

Art Director & grunder
Har du litt peil på serverdrift, og det ikke gjør noe med litt ekstra pingetid kan du jo kanskje teste leaseweb.com (i nederland) eller hetzner.de (i tyskland), begge de er bra folk virker det som (jeg har brukt leaseweb endel selv, vet om flere her som har brukt både dem og hetzner, og vet at host1 brukte ihvertfall hetzner før de flytta alt av webhotell til norge). Så lenge du ikke trenger noe hjelp til å holde serveren på styr kan dette være en god løsning.

MEN: Vil du ha sidene så kjappe som overhodet mulig bør de vel være her i norge, og skal du i tillegg ha god service og hjelp til selve serverteknikkmikkmakket, da holder jeg knappene mine på host1, enkelt og greit.

Sist redigert:

adeneo

Medlem
Bruker VPS hos Host1, og har ikke hatt noen problemer slik at jeg aner ikke hvordan kundeservicen er, men serveren virker både stabil og rask.
Tok litt tid til å begynne med da jeg er så kjip at jeg ikke ville betale lisens for cPanel eller noe som helst ekstra, og har vært nødt til å lære litt mer om serverdrift, Ubuntu og installering av ting som Apache, Rails, PHP osv. gjennom SSH, men det er ikke noe verre enn at hvem som helst ordner det med litt søking på nett.

Det er fantastisk mye bedre å ha tilgang til egen server å kunne installere og sette opp alt slik man selv vil enn å benytte webhotell, bare det å ha en IP å videresende domener til for så å ta de igjen med virtualhosts og sette opp akkurat hva man vil av subdomener og alt mulig annet er verdt prisen, men prisen tilsier vel også at man bør ha rundt ti-tyve sider (minst) før det lønner seg, eller en side som har vokst ut av vanlige webhotell, og man må normalt også fikse alle feil som måtte oppstå med mindre man betaler ekstra for en managed løsning.

VPS og dedikert er omtrent det samme å sette opp og holde styr på, men man skal ha bra mye trafikk før man trenger sin egen dedikerte server, som tross alt koster en god del mer.

Er man virkelig over gjennomsnittet interessert så er det vel sikkert mulig å kjøpe egen server og plassere denne i en serverpark, er det ikke colocation det kalles? Dette er noe dyrere i oppstart iom. at man må kjøpe en server, men langt billigere per måned da man kun betaler for båndbredde.

Host1

Medlem
Heisann.

Som host vil jeg i de aller fleste tilfeller anbefale VPS foran Dedikert server, dette av følgende årsaker.

1: Med en VPS kan du starte med lave kostnader, f.eks billigste VPS hos en host, for så å enkelt kunne oppgradere til en kraftigere løsning ved behov. Med en dedikert server vil en oppgradering medføre at du må bytte hardware, noe som fører til ekstra nedetid osv.

2: Med en VPS vil du i de fleste tilfeller (iallefall hos oss) ha nattlige backups av din VPS som kan restores av hosten hvis VPS'en mot formodning skulle gå ned. Med en dedikert server vil du i tillegg til prisen på serveren måtte betale for en backup-løsning/backup-server + trafikk osv til/fra denne og den dedikerte serveren.

3: Med en VPS vil du fort også havne på "bedre" hardware enn hvis du kjøper en "billig" dedikert server. Våre VPS-hoster har f.eks redundante PSU'er på to separate kurser som igjen har egen UPS/Dieselaggregat på hver kurs. Dette vil da si at hvis det er et strømbrudd på en av kursene vil hosten fremdeles kjøre uten problemer da den har en ekstra PSU på en annen kurs. En billig dedikert server vil normalt ikke ha dette, evt så vil det koste mer.

4: (Mest for morro skyld): Du sparer miljøet ved å bruke VPS istedetfor en dedikert server. (Kraftig redusert strømforbruk.)

5: Kostnad: VPS vil som oftest (hvis du ikke har ekstreme hardware-behov) være billigere enn en dedikert server.

Coulix

Medlem
Heisann.

Som host vil jeg i de aller fleste tilfeller anbefale VPS foran Dedikert server, dette av følgende årsaker.

1: Med en VPS kan du starte med lave kostnader, f.eks billigste VPS hos en host, for så å enkelt kunne oppgradere til en kraftigere løsning ved behov. Med en dedikert server vil en oppgradering medføre at du må bytte hardware, noe som fører til ekstra nedetid osv.

2: Med en VPS vil du i de fleste tilfeller (iallefall hos oss) ha nattlige backups av din VPS som kan restores av hosten hvis VPS'en mot formodning skulle gå ned. Med en dedikert server vil du i tillegg til prisen på serveren måtte betale for en backup-løsning/backup-server + trafikk osv til/fra denne og den dedikerte serveren.

3: Med en VPS vil du fort også havne på "bedre" hardware enn hvis du kjøper en "billig" dedikert server. Våre VPS-hoster har f.eks redundante PSU'er på to separate kurser som igjen har egen UPS/Dieselaggregat på hver kurs. Dette vil da si at hvis det er et strømbrudd på en av kursene vil hosten fremdeles kjøre uten problemer da den har en ekstra PSU på en annen kurs. En billig dedikert server vil normalt ikke ha dette, evt så vil det koste mer.

4: (Mest for morro skyld): Du sparer miljøet ved å bruke VPS istedetfor en dedikert server. (Kraftig redusert strømforbruk.)

5: Kostnad: VPS vil som oftest (hvis du ikke har ekstreme hardware-behov) være billigere enn en dedikert server.

Bare for å hjelpe OP litt
Med VPS menes det vel på lekmannsterm virtuell privat server som mest generelt blir kalt bare virtuell server. Enig med Host1 at virtuell server er lurt å gå for i første omgang, da det mest sannsynlig dekker maskinvarebehovene dine samt at det oftest kjører på en NAS og/eller redundanseløsning som oftest gir meget bra sikkerhet for data og oppetid og du trenger ikke tenke på maskinvare og det fysiske og oppgraderinger, det tar tilbyder seg av. Med de fleste virtuelle løsninger kan du også få oppgradert hvor mye ram og cpu som blir tildelt akkurat deg, alt etter behov og avtale og uten nedetid i det hele tatt.

Enkelt sagt så er det praktisk talt det samme som en dedikert server, bare at den er virtuell og at du skal slippe å tenke på maskinvare, PSU, redundans og backup.

Sist redigert:

Host1

Medlem
Bare for å hjelpe OP litt
Med VPS menes det vel på lekmannsterm virtuell privat server som mest generelt blir kalt bare virtuell server. Enig med Host1 at virtuell server er lurt å gå for i første omgang, da det mest sannsynlig dekker maskinvarebehovene dine samt at det oftest kjører på en NAS og/eller redundanseløsning som oftest gir meget bra sikkerhet for data og oppetid og du trenger ikke tenke på maskinvare og det fysiske og oppgraderinger, det tar tilbyder seg av. Med de fleste virtuelle løsninger kan du også få oppgradert hvor mye ram og cpu som blir tildelt akkurat deg, alt etter behov og avtale og uten nedetid i det hele tatt.

Enkelt sagt så er det praktisk talt det samme som en dedikert server, bare at den er virtuell og at du skal slippe å tenke på maskinvare, PSU, redundans og backup.

Takker Coulix. Burde selvsagt ha skrevet virtuell server/virtuell privat server i posten min. VPS er ikke så veldig beskrivende for alle.

Topp