Database over kontrakter, tilbud og skjemaer

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg tror vi alle kan si oss enige i at det er mye useriøsitet ute å går i bransjen vår (internett). Jeg vet om en rekke freelancere og små bedriftseiere som har brent seg på dårlige arbeidsprosesser og dårlige kontrakter (om de i det heletatt har noen). Jeg ønsker å ta et steg videre for å forbedre seriøsiteten i bransjen, ved å spre akkurat to ting veldig mange mangler, nemlig gode kontrakter og skjemaer for arbeidsprosesser. Dette tror kan medføre til at hele bransjen blir oppfattet mer seriøst, noe som kan få en positiv effekt for oss alle (så du hjelper ikke nødvendig konkurrenten med å gi vekk dine potensielle kunder ved å bidra her).

Det jeg ønsker å gjøre er å bygge en liten database her på Webforumet med kontrakter og skjemaer. For de som lurer på hva som menes med skjemaer så kan dette være et skjema som sendes ut f.eks til en kunde før man går i gang med en design-oppgave. Dette skjemaet fylles da ut av kunden som bestiller nettsiden og hjelper deg som designer eller konsulent å få et bedre bilde av hva kunden egentlig ønsker. Jeg har merket at alt for mange, spesielt freelancere og mindre foretak, bare spør enkle spørsmål som "hva slags farger liker du?", "list 3 nettsider du liker" og "hva skal du ha i menyen?". Når prosessen da er i gang må du gå tilbake og stille en rekke spørsmål som kommer opp underveis. Dette kan være slitsom både for deg og for kunden (noe som igjen fremstiller deg i dårligere lys).

En kontrakt regner jeg med de fleste vet hva er. Dette kan spare oss mye tid og penger. En kontrakt kan ofte skremme unna ikke-seriøse kunder, som ville kastet bort tiden din. En kontrakt bidrar til å gjøre et forhold mellom deg og kunden mer seriøst. En kontrakt kan også redde deg fra å bli rundlurt av en kunde.

Det jeg vil fra dere er eksempler på kontrakter og skjemaer dere har. Aller helst på Norsk, men vi tar Engelsk også. Alle som bidrar vil få en lenke ved siden av kontrakten(e) de bidrar med, som selvfølgelig ikke innholder nofollow. Om denne databasen blir slik jeg håper, så vil den også bli flittig brukt og få mange innlenker.

Så for de av dere som sitter på skjemaer og kontrakter, hva slags skjema sender du ut før, etter eller under prossesen, og hva slags kontrakt binder du kunden med? Jeg ønsker bidrag fra:

- Freelancere og bedriftseiere
- Designere, programmere
- SEO konsulenter
- Adwords konsulenter
- Sosiale medier og andre typer internettmarkedsførings-konsulenter
- Webmaster, vedlikehold og andre tjenester
- Salg av annonser / annonsesalg
- Tilbud på tjenester (visk gjerne ut pris med X)

Mulig det er noen kategorier jeg har glemt, så om du føler du jobber i en relevant bransje, fyr løs. Alt kan sendes til kenneth@dreyermedia.no ! Takk.

Topp