Døden for NUF?

zapotek

Medlem
Nei, mindre aksjekapital + intet krav om revisjon vil nok redusere antall NUF betraktelig. Tipper det var en av intensjonene bak disse endringene.

S

Slettet

Guest
Ja det er vel hele idèn bak det :) Absolutt ett bra tiltak om det går igjennom, vi er vel heldige om det skjer i 2011.

picxx

WF 09
Bare litt løslig fra meg her. NUF har jo lenge gått for å være en useriøs selskapsform.
Vil ikke de omveltningene som nå gjøres også føre til at A/S over tid blir sett på som mere useriøs, da kravene til selskapet jo reduseres betraktelig?

kongen

kongemedlem
Hva er den store forskjellen på oppstart og drifte et NUF vs et AS (utenom egenkapitalen for start)?

picxx

WF 09
NUF har jo ikke revisorplikt, i motsetning til "tradisjonelle" AS'er

Var det ikke en tråd her for ikke lenge siden som fortalte at revisorplikten også skulle avskaffes for A/S da?

Christian

Medlem
Bare litt løslig fra meg her. NUF har jo lenge gått for å være en useriøs selskapsform.
Vil ikke de omveltningene som nå gjøres også føre til at A/S over tid blir sett på som mere useriøs, da kravene til selskapet jo reduseres betraktelig?

Det vil nok føre til at langt flere som tilbyr kreditt på varer og tjenester vil se nærmere på regnskapstallene og kredittvurderingene før de gir kreditt til aksjeselskap-kunder.

kongen

kongemedlem
Med politikernes gjennomføringstempo så ser vi ikke noe til dette før tidligst høsten 2012.

quicktech

Medlem
Jeg tror dette kan føre NUF som selskapsform tilbake til det det opprinnelig var ment å være - nemlig et utenlands selskap med fillial i Norge. De aller aller fleste NUFer i dag er jo praktisk talt helnorske selskap som ønsker å minimere risiko uten aksjekapital. Og det er maaaange av dem. Behovet for en "billigere" selskapsform uten risiko har eksistert i en årrekke og nå har endelig politikerene lyttet.

Jeg tror dette blir kjempebra fordi NUF og ENK har lukkede regnskap mens AS har åpne. Nå som det forhåpentligvis blir mye enklere for alle som driver NUF og ENK å skifte til AS får vi et mer transparent samfunn fordi alle disse titusenvis med selskap åpner opp regnskapene sine. Og dette med kredittrisiko tror jeg ikke vil bli noe problem i det hele tatt - nettopp fordi det blir mye enklere for leverandører å sjekke regnskapene til kundene og se hvordan ståa egentlig er.

Jeg stemmer hverken rødgrønt eller AP, men jeg må si næringsminister Trond Giske har imponert meg med dette tiltaket. Han gjør hvertfall en mye bedre jobb som næringsminister enn kulturminister.

TorsteinO

Art Director & grunder
Faktisk gjorde han jo også en ganske så god jobb som kulturminister, det var bare veldig uvant å ha en kulturminister som var så aktiv og synlig - mener å ha sett en undersøkelse i blant folk i kulturnæringer som viste at de fleste var veldig mye mer fornøyd med han enn tidligere varianter, nettopp fordi han faktisk var både aktiv og synlig. Men ja, han er ikke dum som næringsminister heller.

Er forøvrig helt enig ang "mini-AS", tror det blir veldig bra, kommer nok til å benytte meg av det selv :)

Sist redigert:
Topp