Dårlig kontakt med harddisk på bærbar

Niclas

New Member
Jeg har en bærbar maskin som altfor ofte går i blått. Alt tyder på at det er dårlig kontakt med den interne harddisken som gjør det. Så da er spørsmålet: Må man være datatekniker for å skru opp, finne og rette feilen og skru maskinen forsvarlig sammen igjen, eller klarer også nokså tekniske vanlige mennesker dette? (Ja, garantier o.l. er for lengst utgått.)

Siden jeg ikke får bloggerlønn er det uansett ikke aktuelt med ny maskin akkurat nå. (Så trenger ikke noen "kjøp mac" svar.)

Knut

Medlem
Enkelt å ta ut en hd. Ta den ut rengjør og puss kontaktene og putt den inn igjen.
Har selv hatt problem med dårlig kontakt på harddsiken og også batterier. De trenger å bli pussa på litt. :)
Pleier å bruke Q-tips med en liten anelse negellakkfjerner uten olje.
Og en støvsuger kan være grei å ha, ikke for hd men for resten av maskina.

Sist redigert:

Deezire

Medlem
Ikke noe problem i det hele tatt å skru opp en laptop. Enkelte produsenter setter warrenty void-merker på harddisk og andre vitale deler, men de er bare for skremsel. Per def. så har du lov til å gjøre små endringer på maskinen din, og de små endringene kommer bytte av harddisk og minne veldig godt under.

Santo

Active Member
Kan det ikke være selve harddisken som er gåen?

Erfaringsmessig er det sjelden kontaktene eller kontaktpunktene som feiler, men selve harddisken. Vet forøvrig ikke om harddisker i bærbare tåler lite, men har selv måtte skifte flere. Det er dog ikke vanskelig, som regel er det bare et lite lokk du må skru opp under maskinen, så kommer du direkte til hardisken. Som regel er det også slik man kommer til minnet, under et eget lokk med noen skruer. Det er som regel også symboler på disse lokkene som viser hva som skjuler seg under.

Nye harddisker er heller ikke særlig dyrt, se. f.eks.:

2,5" IDE:
Komplett.no - 2.5" IDE

2,5" SATA:
Komplett.no - 2.5" Serial ATA

På min Dell sitter harddisken rett bak en egen "luke" på siden av maskinen. En liten skrue holder det hele på plass. Ved å løsne skruen og dra luken nedover til det sier "klikk" kan du trekke ut harddisken.

Jeg er enig med de andre her som lurer på om det kanskje heller er selve disken og ikke kontaktene som er problemet. Ny disk koster ikke mye.

Skru i så fall den gamle disken ut av rammen og erstatt den med ny disk.

Niclas

New Member
Ja, det var to skruer her, bare jeg som var litt skeptisk til å fikse på ting som stortsett virker. (Ting som virker skal man ikke tukle med.) Kjører man chkdsk så er det ingen feil på harddisken, og kan ikke se noen fysisk skade på den, men nå er den tatt ut og satt inn igjen så får jeg se hvor lang tid det tar før det er ny blåskjerm og rett på telefonen til ordreavdelingen i Dell.

Santo

Active Member
Ja, det var to skruer her, bare jeg som var litt skeptisk til å fikse på ting som stortsett virker. (Ting som virker skal man ikke tukle med.) Kjører man chkdsk så er det ingen feil på harddisken, og kan ikke se noen fysisk skade på den, men nå er den tatt ut og satt inn igjen så får jeg se hvor lang tid det tar før det er ny blåskjerm og rett på telefonen til ordreavdelingen i Dell.

Om du skal kjøpe en ny harddisk så er det nok langt rimeligere å gjøre det fra andre steder enn Dell, som f.eks. Amentio.no.

Harddisker til bærbare PC'er følger en standard, og du bør dermed kunne benytte ett hvilken som helst merke, så lenge det er en 2,5" disk.

Deezire

Medlem
Er kanskje også viktig å merke seg at blåskjerm ikke trenger å komme av harddiskfeil. Det kan være alt fra driverproblemer til minnefeil. Stort sett så er det programfeil som dominerer markedet for blåskjerm, tett etterfulgt av minnefeil.

For å teste minnet ditt kan du bruke programmet memtest86, som bl.a. finnes i alle versjoner av Ubuntu LiveCD, eventuelt via bootbar diskette.

Hvis du skal få diagnosering av disken så hjelper chkdsk deg veldig lite, da denne kun sjekker filtabeller etc., men en utility som heter S.M.A.R.T. kan gi en veldig god pekepinn på diskens overall helse. Finn merket på disken (device manager) og besøk nettsiden deres for å finne programvare for og lese av SMART.

Niclas

New Member
Gode tips, skal sjekke disse ut neste gang det blir blåskjerm, foreløpig har jeg ikke hatt noen flere.

Grunnen til at jeg har en tro på at det har med harddisken å gjøre er at maskinen oftest ikke finner harddisken ved oppstart når jeg prøver å starte maskinen etter en blåskjerm. Da har jeg pleid å løfte maskinen opp, snu den to ganger rundt og banne litt. Og da har den startet fint og funnet harddisken.

Topp