CSS formatering

Renate

Medlem
Hei hei

Jeg holder fortsatt på med hjemmesiden min og sliter litt med å formatere noen div tagger håper noen kan hjelpe meg med dette.

jeg har en div med 1 2 eller 3 div inni. Jeg ønsker å ha dem midstilt og på linje.

eksempel (bide og kull text under Avkom)

1div Kleinspitz Tommi vom Lenninger Tal Starspitz Kennel

2div Kleinspitz Wasa von der Arnold's Eiche

3div Kleinspitz NUCH Rus Haus Vorhut Zhastin Milashka

Er det mulig å fikse dette i Css sånn at alt blir midtstilt enten det er snakk om 1, 2 ell 3 div eller må jeg formatere alle hver for seg?

Håper noe kan hjelpe...

agrimsrud

Medlem
Først så bør ID kun brukes på ett element. Der det er flere like elementer bør du bruke class. Dvs. endre alle <div id="kull"> til <div class="kull"> (og i CSSen endrer du da #kull til .kull).

Deretter kan du prøve å legge inn dette i CSSen: ( Har ikke fått testet skikkelig, men regner med det løser problemet å fjerne float:left som stod der før og legge inn noen småting som inline-block istedet :) )

Kode:
.kull {
	width: 300px;
	margin: 0 auto;
	text-align: center;
	display: inline-block;
	float: none;
}
.kull a {
	display:block;
}

Renate

Medlem
Men siden dere nå er 2 som har påpekt at jeg skal bruke class og ikke Id så lurer jeg på hvorfor dette er så viktig? Jeg har vist brukt Id på alt men det fleste tabeller og div går igjen på mellom 10 og 30 sider nå er har jeg ikke kommet lenger enn 5 av disse sidene så jeg lurer på om jeg bør endre alle id til class?

adeneo

Medlem
Du behøver nødvendigvis ikke endre alle, men det er som forklart ovenfor, en ID kan kun brukes en gang.
Altså kan man ikke gi samme ID til flere elementer, slik at dersom du har gitt ett element, enten det er en DIV, SPAN eller hva det måtte være, en ID, slik som for eksempel <div id="unik"> så kan ingen andre elementer ha den samme ID'en ("unik") ettersom en ID er .... wait for it... unik.
Klasser derimot kan du bruke så mange ganger du vil, og er en grei måte å sette samme css verdier på flere elementer.
Når du bruker samme ID på flere elementer, så vil du få konflikter, og påfølgende problemer, derfor må du gjøre som de over skriver, å endre alle de elementene hvor du bruker samme ID på mer enn ett element til klasser, mens du kan beholde de ID'ene som kun brukes en gang (hvis det er noen) ??.

Renate

Medlem
takker så mye for forklaring har endret alle nå :) ikke rom for så mange unike :) på de siden jeg holder på med nå men kanskje senere :)

Topp