Cookies og antivirus som sletter cookies

sb68

New Member
Har ikke 100% ryggdekning på dette, ikke sjekket det opp 100% men det er en ting som forundrer meg når det gjelder den kritiske sansen hos affiliater. De fleste annonsører bruker cookies til å spore et salg tilbake til klikket.

1) Mange sletter cookies i nettleseren sin manuelt fra tid til annen.

2) De fleste (forhåpentligvis) har sikkerhetspakke (antivirus, antispy osv) fra Norton osv. Går ut fra at hver gang disse sikkerhetsprogrammene kjører et scan av maskinen, sletter den cookies. Hvis da de fleste lar dette scanne seg ferdig en gang i uka, er aldri en cookie lagret lengre enn en uke. Da hjelper det lite hvis den som klikket på en affiliatelink bestiller noe fra annonsørens nettbutikk den 8. dagen etter klikket på affiliatelinken.

Hvis annonsørene ikke sporer ip til den som klikket på en affiliatelink, som en reserveløsning i tilfelle cookie er slettet på brukerens maskin, tør jeg påstå at dette er spekulativt og de lurer i praksis affiliater som ikke er veldig tekniske og stoler blindt på at systemet til annonsører er rettferdig. Annonsørene oppnår dermed en mengde uregistrerte salg fra affiliaten, fordi cookies allerede er slettet fra klikkerens maskin den dagen denne brukeren faktisk bestiller fra annonsøren.

Konverteringsfrekvensen (forholdet mellom klikk/ salg) er selvsagt lav i snitt, men hvis du har reflektert over at den er mistenkelig lav for lettsolgte produkter, bør det være et tankekors.

Jeg tør påstå at det er annonsøren som er vinneren i mange tilfeller, med få registrerte salg ovenfor affiliatene deres, på grunn av dette cookie-dilemmaet.

http://backup24.no har et bra system som i tillegg til å lagre cookie i en ubegrenset periode, med mindre den slettes av sikkerhetsprogrammer eller manuelt, sporer ip i 100 døgn.

Selv om de fleste har dynamisk ip hos sin internettleverandør, er de fleste oppkoblet med samme ip over lengre tid, og dermed mener jeg ip sporing er en mer sikker metode til fordel for affiliaten. Folk flest får bare ny ip hver gang de slår av og på modemet, men de fleste er oppkoblet på samme forbindelse i ukesvis, selv slår jeg bare av og på modemet ved problemer en sjelden gang, eller at man reiser 14 dager på ferie, og slår av alt som bruker strøm før man drar.

Ingen annonsør kan garantere at en person bestiller fra samme maskin han klikket fra, men affiliater bør bli mer kritiske og faktisk spørre de ulike annonsørene helt konkret hvilke sporingsrutiner de bruker, dvs presse de til å opptre mer seriøst i forhold til cookie problematikken.

Dette er ikke ment som noe angrep på annonsører generelt, men heller noe til ettertanke for affiliater generelt.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg syns riktignok det var litt av et snodig innlegg til og komme fra en helt ny bruker, men joda, alle må jo begynne et sted. Det tar vel sikkert ikke så lang tid før linken din blir redigert bort tipper jeg.

sb68 skrev:
Selv om de fleste har dynamisk ip hos sin internettleverandør, er de fleste oppkoblet med samme ip over lengre tid, og dermed mener jeg ip sporing er en mer sikker metode til fordel for affiliaten. Folk flest får bare ny ip hver gang de slår av og på modemet, men de fleste er oppkoblet på samme forbindelse i ukesvis, selv slår jeg bare av og på modemet ved problemer en sjelden gang, eller at man reiser 14 dager på ferie, og slår av alt som bruker strøm før man drar.

Nå vet ikke jeg om det stemmer at antivirusprogrammer sletter kaker i nettleseren din. Jeg kan ikke se at det er en sikkerhetsrisiko som et antivirusprogram tar seg spesielt mye av, men jeg tar muligens feil.

Allikevel er dette med IP noe jeg ikke er enig med deg i. Nedetid på internett er noe som er ganske vanlig hos alle og enhver, og at det er nedetid på internett minst 1 gang i uka på enhver internettforbindelse tror jeg så absolutt, og når denne nedetiden finner sted kopler modemet fra og gir deg en ny ipadresse når den får ny forbindelse. Riktignok er det ikke alltid vi legger merke til den nedetiden, da vi gjerne sover, drikker Tuborg eller forsåvidt spiser middag, og ikke trenger den vare lenger enn 10 minutter heller.

kongen

kongemedlem
De store affiliatenettverkene (Tradedoubler/Commission Junction og flere) har gode teknologier for å spore salg, da disse er like interessert i å spore salg som vi affiliater er.

Ethvert mistet salg på grunn av mistet sammenheng mellom affiliate og salg, er også mistet inntekt for affiliatenettverkene, så disse affiliatenettverkene jobber kontinuerlig for å sikre hver affiliate sitt salg.

picxx

WF 09
Dette er ikke ment som noe angrep på annonsører generelt, men heller noe til ettertanke for affiliater generelt.

Eller kanskje bare rett og slett det er en grei utformet annonse for backup24.no ? ;)

Skjønner ikke helt hva du vil frem til i innlegget ditt.
Mener du at IP sporing er sikrere enn cookie og/eller http referrer sporing på sluttbruker?
Hva med de som surfer proxy, anonym IP, åpent nettverk eller hundre andre muligheter?
Det er vel en grunn til at de aller fleste har sluttet å spore ved hjelp av IP, så dette forslaget er på det beste alt for gammeldags.

Topp