Har ikke 100% ryggdekning på dette, ikke sjekket det opp 100% men det er en ting som forundrer meg når det gjelder den kritiske sansen hos affiliater. De fleste annonsører bruker cookies til å spore et salg tilbake til klikket.
1) Mange sletter cookies i nettleseren sin manuelt fra tid til annen.
2) De fleste (forhåpentligvis) har sikkerhetspakke (antivirus, antispy osv) fra Norton osv. Går ut fra at hver gang disse sikkerhetsprogrammene kjører et scan av maskinen, sletter den cookies. Hvis da de fleste lar dette scanne seg ferdig en gang i uka, er aldri en cookie lagret lengre enn en uke. Da hjelper det lite hvis den som klikket på en affiliatelink bestiller noe fra annonsørens nettbutikk den 8. dagen etter klikket på affiliatelinken.
Hvis annonsørene ikke sporer ip til den som klikket på en affiliatelink, som en reserveløsning i tilfelle cookie er slettet på brukerens maskin, tør jeg påstå at dette er spekulativt og de lurer i praksis affiliater som ikke er veldig tekniske og stoler blindt på at systemet til annonsører er rettferdig. Annonsørene oppnår dermed en mengde uregistrerte salg fra affiliaten, fordi cookies allerede er slettet fra klikkerens maskin den dagen denne brukeren faktisk bestiller fra annonsøren.
Konverteringsfrekvensen (forholdet mellom klikk/ salg) er selvsagt lav i snitt, men hvis du har reflektert over at den er mistenkelig lav for lettsolgte produkter, bør det være et tankekors.
Jeg tør påstå at det er annonsøren som er vinneren i mange tilfeller, med få registrerte salg ovenfor affiliatene deres, på grunn av dette cookie-dilemmaet.
http://backup24.no har et bra system som i tillegg til å lagre cookie i en ubegrenset periode, med mindre den slettes av sikkerhetsprogrammer eller manuelt, sporer ip i 100 døgn.
Selv om de fleste har dynamisk ip hos sin internettleverandør, er de fleste oppkoblet med samme ip over lengre tid, og dermed mener jeg ip sporing er en mer sikker metode til fordel for affiliaten. Folk flest får bare ny ip hver gang de slår av og på modemet, men de fleste er oppkoblet på samme forbindelse i ukesvis, selv slår jeg bare av og på modemet ved problemer en sjelden gang, eller at man reiser 14 dager på ferie, og slår av alt som bruker strøm før man drar.
Ingen annonsør kan garantere at en person bestiller fra samme maskin han klikket fra, men affiliater bør bli mer kritiske og faktisk spørre de ulike annonsørene helt konkret hvilke sporingsrutiner de bruker, dvs presse de til å opptre mer seriøst i forhold til cookie problematikken.
Dette er ikke ment som noe angrep på annonsører generelt, men heller noe til ettertanke for affiliater generelt.
1) Mange sletter cookies i nettleseren sin manuelt fra tid til annen.
2) De fleste (forhåpentligvis) har sikkerhetspakke (antivirus, antispy osv) fra Norton osv. Går ut fra at hver gang disse sikkerhetsprogrammene kjører et scan av maskinen, sletter den cookies. Hvis da de fleste lar dette scanne seg ferdig en gang i uka, er aldri en cookie lagret lengre enn en uke. Da hjelper det lite hvis den som klikket på en affiliatelink bestiller noe fra annonsørens nettbutikk den 8. dagen etter klikket på affiliatelinken.
Hvis annonsørene ikke sporer ip til den som klikket på en affiliatelink, som en reserveløsning i tilfelle cookie er slettet på brukerens maskin, tør jeg påstå at dette er spekulativt og de lurer i praksis affiliater som ikke er veldig tekniske og stoler blindt på at systemet til annonsører er rettferdig. Annonsørene oppnår dermed en mengde uregistrerte salg fra affiliaten, fordi cookies allerede er slettet fra klikkerens maskin den dagen denne brukeren faktisk bestiller fra annonsøren.
Konverteringsfrekvensen (forholdet mellom klikk/ salg) er selvsagt lav i snitt, men hvis du har reflektert over at den er mistenkelig lav for lettsolgte produkter, bør det være et tankekors.
Jeg tør påstå at det er annonsøren som er vinneren i mange tilfeller, med få registrerte salg ovenfor affiliatene deres, på grunn av dette cookie-dilemmaet.
http://backup24.no har et bra system som i tillegg til å lagre cookie i en ubegrenset periode, med mindre den slettes av sikkerhetsprogrammer eller manuelt, sporer ip i 100 døgn.
Selv om de fleste har dynamisk ip hos sin internettleverandør, er de fleste oppkoblet med samme ip over lengre tid, og dermed mener jeg ip sporing er en mer sikker metode til fordel for affiliaten. Folk flest får bare ny ip hver gang de slår av og på modemet, men de fleste er oppkoblet på samme forbindelse i ukesvis, selv slår jeg bare av og på modemet ved problemer en sjelden gang, eller at man reiser 14 dager på ferie, og slår av alt som bruker strøm før man drar.
Ingen annonsør kan garantere at en person bestiller fra samme maskin han klikket fra, men affiliater bør bli mer kritiske og faktisk spørre de ulike annonsørene helt konkret hvilke sporingsrutiner de bruker, dvs presse de til å opptre mer seriøst i forhold til cookie problematikken.
Dette er ikke ment som noe angrep på annonsører generelt, men heller noe til ettertanke for affiliater generelt.