CE-merking fra Kina

Jeg lurer på om det er lov å selge produkter som er CE-merket fra leveradører av produkter som du har kjøpt i fra Kina?

Er ikke jeg som importør som er ansvarlig for å få f.eks en radiostyrt bil, fly eller dukke CE-merket?

Eller er dette snakk om fake CE-merker?

Takk for svar Pong.

Jeg kjøper fra en leverandør som igjen kjøper fra fabrikk.
F.eks kan jeg selge et beauty set eller en LED alarm som er CE-merket i Kina?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Fabrikanten må utstede CE-merket. Kinesiske forhandlere som videreselger har en tendens å klistre på det som må til for at du kjøper, så du kan ikke uten videre stole på de.
Det er videre egentlig stor forskjell på et beauty sett (hva inneholder det og hvem sertifiserer det, hvordan blir det med allergier?) og en LED alarm (batterier eller 220, hvordan er det med sikkerheten, kan noen dø hvis det kortslutter, og hva hvis alarmen ikke fungerer, er det sjekket og kontrollert av hvem).

Når du importerer fra utenfor EU blir du siste punktet som myndighetene forholder seg til, ikke forhandleren eller produsenten i Kina eller andre land.
Importerer du fra EU er det en annen sak, fordi da står du som forhandler.

Det var ihvertfall det jeg konkluderte da jeg undersøkte dette for min egen del; ikke ta det som god fisk (aldri ta det som noen skriver på et forum som god fisk, såklart).

Du kan ikke stole på at en leverandør har dette på stell. Som Pong sier så er det kun fabrikkene som har godkjenning til å sette på CE-merke.

Her (Shameless Plug) har du en fabrikk som f.eks kan sertifisere SO 9001:2008 RoHS FCC CE OEM og OED. Det er bekreftet av sourcing-agenten som har omtalt fabrikken.

Pong

(i)SO 9001:2008 og ROHS skal kunne dokumenteres og det er da enkelt (det burde de ha liggendes da det er andre som sertifiserer dette).
CE må også kunne dokumenteres på et vis: produsenten skal faktisk forstå reglene som EU har, før den kan hevde at produkten oppfyller kravene. FCC, OEM og OED er vel ikke fullt så relevant i denne sammenhengen.

Typoen og rekken med buzz-words gjør meg faktisk skeptisk, forresten.

Pong

Sjekk produktene selv, og send et forespørsel til fabrikanten om produktet samsvarer til EU-lover. Les gjennom produktloven selv og gjør opp din egen oppfatning og skriv det ned en plass; da har du grei dokumentasjon at du har undersøkt.
Men det er kanskje en smule teoretisk i noen tilfeller, så du får avgjøre selv for de produktene du vurderer.

Topp