Ca. priser på div tjenester

tulling99

Medlem
Jeg er i dialog med et internasjonalt selskap om import av deres produkter til norge. Forhåpentligvis eksklusiv distribusjonsavtale for landet.

I den forbindelse lurer jeg på ca. priser på følgende:

1. Hva koster det å frakte en pall fra Kina til Oslo? (begynner med kun en pall for å teste markedet)

2. En delikat og profesjonell nettbutikkløsning med kortløsning(selvsagt).

Kassimaja

Geocacher
Det er som regel mye billigere å få avsender i Kina til å ordne frakten for deg. Å handle frakt i Norge er dyrt og du vil få en mye bedre pris hvis den blir bestilt fra avsenders side.

Når det gjelder butikkløsning finnes det mange muligheter, men mystore.no pleier å være et godt tips hvis du ikke har all verdens erfaring på området selv. Et annet alternativ er joomla og virtuemart som også fungerer bra, men det er litt mer jobb med å få det oppe og gå.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan lett ordne en eksklusiv avtale før du bestiller hjem en palle. De er antakeligvis litt mer sulten enn du. Hvis de skal ha minste-bestillinger kan du forklare akkurat hvor lite det norske markedet er og at hvis de har noe som helst erfaring med international trade så burde de vite at det er vanlig å ta en liten bestilling først for å minske risikoen (duh). Jeg opplever mange salgskåte selgere der som bare er mellommann og lover alt fra eksklusive avtaler og sertifikater mens de langt fra alltid har myndighet eller kan levere det. Sannsynligheten er ihvertfall stor at du ikke gjør forretninger med produsenten, så jeg ville ikke sette for mye lit til en slik avtale.

Hva slags nettbutikk du trenger er bl.a. avhengig av hva slags produkter du kjøper inn og hvor mange. En palle - kanskje ikke så mange forskjellige produkter? Du kan ellers - for å teste markedet - prøve salg via zett.no eller finn.no først, før du inngår en avtale med noen for å lage/sette opp en nettbutikk for deg.
Hvorfor synes du at en kortløsning selvsagt?

Kanskje kan du fortelle litt om hva slags produkter det er.. Elektriske artikler f.eks. har noen konsekvenser, f.eks. at du skal kunne dokumentere at produktene oppfyller visse krav (ROHS?).

tulling99

Medlem
Ja de virker interesserte i forretningsplanen min. Har snakket med the "chairman" i selskapet samt en salgssjef. Det er et amerikansk selskap som driver med klær - la oss si boxershorts. Klærne lages i kina.

Jeg er jurist så dette med importregler skal jeg sikkert takle.

Jeg har vurdert mystore - men jeg vet ikke om jeg synes det ser delikat nok ut. Jeg har iallefall ikke sett en skikkelig bra nettbutikk som har mystore (dog ikke veldig langt i fra). Men det kan godt hende dette er det tryggeste valget. Jeg tar for gitt at en veldig fin nettbutikk vil selge mer enn en tacky nettbutikk - men det burde jeg kanskje ikke være så sikker på?

Men apropos frakt. Jeg vet jo at det koster ca. 20 000 for en container. Men jeg tror aldri jeg kommer til å importere en container med "boxershorts" for å si det sånn. En pall er iallefall nok til å begynne med. Kanskje en halv container dersom det er en gigasuksess. Men ingen som vet om det koster 2000, 5000, 10 000 eller 15 000 å frakte en pall via sjøveien fra kina? Jeg ønsker bare et eller annet tall å forholde meg til.

Kassimaja

Geocacher
Jeg sender som regel motsatt vei enn det du spør på og ikke så veldig ofte paller, menb hele containere. Jeg tror cd må op mot 5000 for en enkelt pall, men hvis frakten blir bestilt fra Kina kan du nok få det en del billigere.

Nutz

Med lem
Layout/design på MyStore-sjapper er egentlig helt opp til deg og den som evt. utformer dette for deg.
Det at du synes de fleste ser "tacky" ut kan være et pluss, men kan bli veldig dyrt dersom du ikke evner å videreformidle dette til en designer på en god måte slik at han må tolke deg i mange timer for å få frem et tilfredsstillede resultat som du kan leve med, evt. være stolt av.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Husker ikke helt hva jeg betalte for en palle, men det var under 10k. Siste container kostet ca. 3500 USD - var en del dyrere enn sist (ordnet fra kina).
Hvis det er MSC som handler frakten må du følge veldig godt med, fordi de passer ikke godt på deadlines og samarbeidspartnere og fakturerer rett videre til deg.
Problemet med palletransport via sjøveien kan være at de kombinerer dette med andre paller i samme container og da får du ekstra kostnader fordi de må ta ut pallen når den kommer fram etc.

Tonny Kluften

Administrator
Jeg tar for gitt at en veldig fin nettbutikk vil selge mer enn en tacky nettbutikk - men det burde jeg kanskje ikke være så sikker på?

Stemmer. Om den er fin eller stygg er til en viss grad ikke det viktige, det som er viktig er om den klarer å selge varene dine, at den er effektiv. Satt på spissen, tenk deg at nettbutikken bare har èn side, der er det et bilde, en beskrivende tekst og en kjøpknapp. Ville du brydd deg noe særlig om noe annet enn akkurat de elementene?

tulling99

Medlem
Stemmer. Om den er fin eller stygg er til en viss grad ikke det viktige, det som er viktig er om den klarer å selge varene dine, at den er effektiv. Satt på spissen, tenk deg at nettbutikken bare har èn side, der er det et bilde, en beskrivende tekst og en kjøpknapp. Ville du brydd deg noe særlig om noe annet enn akkurat de elementene?

Nei det er sant. Men jeg ser for meg å tilby mellom 20-40 produkter.

Mystore er gode på seo/serp-optimalisering og?

tulling99

Medlem
Jeg har kommet en del lenger i samarbeidet med dette selskapet.

Jeg skal brande virksomheten som deres norske representant. De ser helst at nettbutikkene er nokså like som deres internasjonale/amerikanske nettbutikk.

Noen som har peiling på hva mystore tar for en slik customize-løsning?-Jeg kan liksom ikke fyre av 30 000 før jeg har et eneste salg ennå. De vil selvsagt tilby å sende all programmering/design/logos/koder/whatever som de selv bruker på sin nettbutikk - antar at dette vil gjøre ting enklere/billigere for den som tar på seg jobben.

tulling99

Medlem
Har du ikke mer tro på det enn at du ikke vil satse 30.000? Da bør du revurdere prosjektet.

Hvis de kan levere alt av koder og lign. til deg så kan du få noen til å sette opp dette samt betalingsløsning på eget domene. Dette bør du få til under 10.000.
Så oversetter du det til norsk.

Joda, jeg skal satse mye mer enn 30 000. Men ikke 30 000 på nettbutikken alene!

Dette sa han om nettbutikkløsning:

"Website - We could certainly provide you with logos, product photographs (web ready), and catalog photographs in support of any website development. Obviously, we want to be consistent with how we approach the brand throughout the world, so it might even be possible to "mirror" our US site (at least the structure) while having you translate everything into Norwegian. That would have to wait until we redesign our own site in the US in a few months."

og

"Just so you know, we are in the process of refreshing our website, and hope to be able to provide the same website structure (probably everything aside from the actual purchase process) to you so that the look and feel of the website in Norway is almost exactly the same as it is in the USA. The only difference is that you would probably have pages in Norwegian and English, whereas we would only have web pages in English and possibly Spanish."

Topp