Bruksrett til hytte - krav på nøkkel

U

Uregistrert

Guest
Jeg har bruksrett til min søsters hytte. Den er nedfelt i kjøpskontrakten og omfatter meg og min familie, og den er ikke begrenset i varighet eller brukstid per år. Vi kan bruke hytta "når det passer seg", og bruksretten er nå tinglyst. Hun fikk hytta overdratt til seg fra våre foreldre, som nå er døde, og de betinget seg en tilsvarende bruksrett selv. Jeg er blitt pensjonist og skal bruke hytta "når det passer seg", men hun nekter meg egen nøkkel. Jeg bor hundre mil unna, og for å hente nøkkel hos henne må jeg reise enda 16 mil (fram og tilbake), og det samme når nøkkelen skal leveres. På denne måten blir bruksretten min sterkt begrenset og påfører meg store ekstra reiseutgifter. Hva sier lov og rettspraksis?

Frustrert bror

zapotek

Medlem
Lov eller ikke lov, gjør det enkelt. Når du har lånt nøkkelen kjører du sporenstreks til nærmeste "mister minit" eller lignende og kopierer nøkkelen. Vips problemet løst.

peterandrej

pensjonert moderator
Problemet her, det egentlige problemet altså, er vel ikke av juridisk art? Anbefaler heller å ta kontakt med et familievernkontor eller noe lignende. I min familie har vi også hatt masse slike episoder knyttet til arv og eiendommer og bruksrett og slikt. Slike konflikter har ingenting med jus å gjøre, og bør ikke ordnes opp i ved bruk av advokater.

Advokater kan, i slike saker, ofte gjøre det hele bare enda verre.

Topp